Az orosz üzlet, és a szerb gépbeszerzés

iho/repülés   ·   2022.11.23. 12:00
Screenshot_20221122_084442_Twitter-01

Belgrád, a fordítókorong, plusz a kínai kapcsolat.

Ha egy légicég átvesz egy új repülőgépet, azt kezelhetjük a nem túl jelentős hírek egyikeként, de déli szomszédunk nemzeti társaságának szerzeménye érdekes részletekkel szolgál. Az Air Serbia nagy hatótávolságú Airbus A330-200-asa kedden érkezett meg Belgrádba, a cég második, most üzemeltetett ilyen típusú gépeként.

Mint az EX YU portál nyilvánosságra hozta, a speciális festést hordozó utasszállító, amelynek farokrészén Mihajlo Pupin fizikus képét hordozza, az arizonai Marana sivatagi tárolójából New York érintésével repült át Szerbiába, az új lajstromjel YU-ARC, tizenegy éves, 2020-ban tárolták le, korábban a South African Airways színeiben repült, eredetileg októberre várták a beérkezését, de „technikai okok miatt” csúszott az átadás. A későbbiekben is lesz vele munka, egyelőre a gép business és economy osztálya az eredeti ülésekkel van berendezve, de ezen szeretnének változtatni, illetve a társaság vezetői a férőhelyek bővítésére is gondolnak.

(fotók: Air Serbia, EX YU

Jelenleg a szerbek tehát még egy szélestörzsű 330-ast repültetnek, amit wet-lease alapon, tehát személyzettel együtt bérelnek a Wamos Air állományából, és főképp New Yorkba járnak vele, de az újonnan beszerzett géppel Chicagóba és fontosabb európai városokba is repülnek.

Nos, itt kezdődik a történet érdekessége: jelenleg ugyanis mindössze két európai légitársaság tarthat fenn közvetlen oroszországi járatokat, a Turkish Airlines és az Air Serbia. Aki Oroszországból Európába akar utazni, és onnan tovább, annak Isztambul és Belgrád lehet a fordítókorong, Szerbia ugyanis nem tagja az Uniónak és nem részese az embargós politikának. Ennek üzleti lehetőségét az Air Serbia eddig is alaposan kihasználta az oroszországi forgalom kiszolgálásával, ami az elmúlt hónapokban a sokszorosára nőtt, és a szélestörzsűek beállításával még inkább bővülhet.

A 330-asok másik fontos célpontja Kína, az új gép beérkezése előtt jelentették be Tiencsin bekapcsolását a hálózatba, a repülések első öt hetére máris elfogytak a jelek. Az utasoknak minden más külföldi társaságéhoz hasonlóan karanténon kell átesniük, viszont még nagyobb az érdeklődés a kínaiak részéről az európai visszautakra. A szerb és kínai állampolgárok vízum nélkül utazhatnak egymás országába. Ez a hír is összefügghet a geopolitikával, egyrészt mert Szerbia annak a konfliktusrendszernek sem a része, amely Kína és az Egyesült Államok között létezik és ez is katalzálhatja az utazásokat. Ugyancsak a politikával függ össze egy másik lényeges, bár ritkán emlegetett előny: a szerb lajstromjelű gépeknek nem kell hatalmas kerülőt tenniük, az európaiakkal szemben Kína felé a rövidebb útvonalat is igénybe vehetik – az orosz légtéren át.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek