Az utolsó mérföld
A szeptember 18–21. között megrendezett berlini Innotrans kiállításon, a vasúti ágazat legnagyobb seregszemléjén a látogatók megismerkedhettek a vasúti technológiában élenjáró és a legnagyobb rendelésállományú Bombardier Transportation a fenntartható közlekedést szolgáló innovációival is.
Többek között a kényelmes és stílusos Bombardier Flexity 2 alacsonypadlós villamossal, amely hozzájárul ahhoz, hogy a városközpontok tiszták és elegánsak maradjanak. A nagy érdeklődéssel várt Last Mile (utolsó mérföld) funkcióval ellátott Bombardier Traxx F140 AC kiegészítő dízelmotorral felszerelt villamos mozdony dízelmotorja lehetővé teszi a mozdonycsere nélküli tolatást felsővezeték nélküli szakaszokon is. A látogatók úgyszintén megtekinthették a Bombardier Traxx P160 DE multi-engine mozdonyt, amelyet négy kisebb dízelmotorral láttak el (az egy nagyobb helyett). Kisebb energiaszükséglet esetén nem mind üzemel, csökkentve ezáltal az energiafogyasztást és a szén-dioxid kibocsátást. A nagyon nagy sebességű V300 Zefiro vonat 1:1 méretarányú modelljében háromdimenziós filmet vetítettek a látogatóknak, egyúttal a legújabb generációjú Bombardier Flexx Speed forgóvázat is kiállították.
A Bombardier az utaskényelem új szintjét érte el az ugyancsak Berlinben bemutatott, franciaországi Bombardier Spacium és németországi BR 430 motorvonataival. Ez nemcsak a kiváló aerodinamikai jellemzőknek és a sebességnek köszönhető, hanem az alacsony zajszintnek, az emelt szintű biztonságnak és az innovatív kialakításnak is.
Magyar vonatkozása is volt a vásárnak: a Svájci Szövetségi Vasút (SBB) kiállította a saját maga által modernizált emeletes ingaszerelvényét (DPZ), amelyhez új másodosztályú betétkocsi is tartozik. Ennek az új, mozgáskorlátozott WC-vel ellátott alacsonypadlós emeletes kocsinak (NDW) a festett alvázát és homlokfalait a Bombardier MÁV Kft. gyártotta. Szeptemberben már az 56. NDW készlet készült el Dunakeszin, a 2009-ben aláírt, összesen 121 szettre vonatkozó szerződés alapján.