Biztonságosak toplistái, és a legkevésbé biztonságosak
A toplisták hónapját éljük, és ami nyilván sokakat érdekel, megjelent a legbiztonságosabb légitársaságok felsorolása is, ami viszont kissé zavarba ejtő, az az, hogy nem egy lista jelent meg, és a húsz legbiztonságosabb légi cég kétféle felsorolása ráadásul nem is esik egybe.
Az AirlineRatings.com csillagokkal osztályoz, a maximálisan elérhető héthez szükséges, hogy a társaság feleljen meg az IATA repülésbiztonsági auditjának, ne legyen sem az Unió, sem az Egyesült Államok feketelistáján, legyen halálos balesetektől mentes az elmúlt tíz év működése. Ugyancsak szempont, hogy az ország, ahová a társaság bejegyzése szól, megfelel-e az ICAO biztonsági paramétereinek. Csillagot veszít, ha biztonsági okok miatt az elmúlt öt évben érintette reptilalom a társaságot, és végül egy viszonylag egyszerű kritérium: ugyancsak egy csillag mínusz, ha az illető légicég csak orosz gépeket üzemeltet…
A JACDEC repülésbiztonsági cég kritériumai valamivel összetettebbek. A kiindulás náluk az ICAU globális audit-programja, de ezen túl nagyobb a megítélésben a szerepe a felügyelő hatóság áttekinthető működésének, ugyanakkor az is figyelemre méltó megjegyzés, hogy olyan országok, mint Kína, Törökország és Mexikó, nem hozzák nyilvánosságra például a maguk repülésbiztonsági jelentéseit. A légitársaság megítélésében nemcsak a halálos balesetek számítanak az indexbe, hanem a nem halálos, de gépselejtezésre vezető balesetek, illetve az úgynevezett „komolyabb incidensek” is, mégpedig a teljesített utaskilométerekhez képest.
Nos, vannak fedések és vannak eltérések a listákon. Az AR szerint a világ legbiztonságosabb légitársasága, még a hétcsillagosok közt is kiemelkedő módon, a Qantas. A JACDEC húszas listáján is ott szerepel az ausztrál társaság, de csak a tizenharmadik helyen. Mindkét besorolás szerint a legbiztonságosabb húsz közé tartozik a Cathay Pacific, az Emirates, az EVA Air – ezek szerepelnek egyébként a JACDEC-nél az első helyen –, az Air New Zealand, az Etihad, a Japan Airlines, a Jetblue – az AR-nél külön a low-costok hétcsillagosainak egyike –, a Lufthansa, a Virgin Atlantic, és az All Nippon.
Az AirlineRatings húsz legjobb hagyományos társasága között szerepel még az Alaska, az American, a Finnair, a Hawaiian, a SAS, a Singapore, a Swiss, a United és a Virgin Australia, ugyanakkor nem kapott hét csillagot AR-től a FACDEC rangsorában negyedik Qatar, az ötödik Hainan, a hatodik KLM, a tizedik TAP, illetve a tizenhatodiktól a huszadik helyig sorolt társaságok: az Air Canada, a Delta, a British, a Sichuan és az Air Berlin. Mindeközben az AR külön low-cost hétcsillagosai között ott van az Aer Lingus, a Flybe, a HK Express, a már említett Jetblue, a Jetstar Australia, a Thomas Cook, a TUI Fly, a Virgin America, a Volaris és a Westjet.
Az AirlineRatings 407, a FACDEC összesen több mint nyolcszáz társaság adatainak összesítése alapján állította össze a maga értékelését. Természetesen lehet értékelni magukat a listákat, a kritériumokat is, egyvalamit biztosan leszűrhetünk ebből a kettős elemzésből: a repülésbiztonság rendkívül összetett dolog, sok paraméter együttesével mérhető, sokféle megközelítésben tárgyalható. Ha egy társaság minden feltételnek megfelel, vagyis mindkét listán ott szerepel, az azért nyilván elég biztató, és megvan a maga marketingértéke is.
Egyébként készült egészen más fajta lista is, a legrosszabb, legveszélyesebbnek ítélt társaságokról, ezeket is érdemes felsorolni: Batik Air, Citilink, KalStar Aviation, Lion Air, Nepal Airlines, Sriwijaya Air, Nam Air, Tara Air, TransNusa, Wings Air és Xpress Air. Ezek azok a cégek, amelyek a NIYPM besorolást kapták: Not If You Paid Me, vagyis: Ha Fizetnének, Akkor Sem Repülnék Velük.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!