Boeing–Airbus-háború: két győztes, két vesztes?
Egymásnak teljesen ellentmondó jelentések láttak napvilágot néhány percen belül a Kereskedelmi Világszervezet illetékes testületének döntéséről egy 14 éve zajló kemény vitában, legalábbis ami az egyik felet illeti. 2004-ben jelentette fel kölcsönösen egymást a két nagy repülőgépgyártó illegális állami támogatások okán.
A mostani ítélet az Airbus ellen a Boeing részéről kezdeményezett eljárást zárja le, az európai gyártó közleménye szerint az Airbus teljes győzelmével: a WTO a Boeing által beterjesztett kifogások több mint 90 százalékát elutasította, a gyártó által kapott projekt-támogatások szabályszerűek voltak az A320 és az A330 fejlesztésére és kibocsátására, és csak „kisebb módosításokat” igényel az A380-as európai óriásgép fejlesztési hozzájárulásai esetében.
Ehhez képest a BBC híradása szerint a WTO több milliárdos illegális támogatás tényét állapította meg, amit az Európai Unió nyújtott az Airbusnak, és ezt az európai gyártónak kompenzálnia kell a Boeing számára, az amerikai kereskedelmi szervezet beadványa szerint az A380-asra és az A350-esre nyújtott támogatás összesen 22 milliárd dollárra rúg.
Az érintettek kommentárjai is természetesen homlokegyenest ellenkezőek. Tom Enders Airbus elnök az európai repülőgépgyártás jelentős jogi győzelméről beszélt, ami igazolja a repülőgépgyártó eddigi stratégiáját. A Boeing elnök-vezérigazgatója Dennis Muillenburg az ítéletben annak világos üzenetét látja, hogy a szabályok áthágása és az illegális támogatás nem tolerálható.
Enders ezután rögtön átfordította a témát az Airbus által a Boeing ellen benyújtott keresetre, mondván, a mostani csak a történet első fele, egyben megelőlegezte a még idén várható következő WTO-ítéletet. A közlemény hosszan sorolja azokat az európaiak által kifogásolt tételeket, mint a Washington és Kansas államtól kapott adókedvezmények, az export-finanszírozások, a NASA által nyújtott kutatási támogatások és a katonai megrendelésekkel kapcsolatos pénzügyek. A végösszeg az európai számítások szerint ezesetben is meghaladják a húszmilliárdot.
Az Airbus álláspontja szerint a két ügy annyiban is különbözik, hogy az európai gyártó folyamatosan fizeti vissza a hiteleket, a Boeing viszont vissza nem térítendő pénzeket kapott, tehát nem törleszt. Az amerikai oldal viszont a WTO mostani döntése bázisán felhatalmazva érzi magát arra, hogy bevezesse a korábban kilátásba helyezett büntetővámokat, olyan európai termékekkel szemben, amelyek behozatala sérti az Egyesült Államok érdekeit.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!