Boeing: oda a lopakodás?

iho/repülés   ·   2012.01.29. 08:00
nyito

Egyes értesülések szerint immár lemondott az amerikai repülőgépgyártó, hogy a dél-koreai F-X vadászbombázó-pályázat harmadik ütemében az F–15SE Silent Eagle-lel jelentkezzen. Az ok: nem sikerül a tervezett ütemet tartani az új, csökkentett észlelhetőségű támadógép fejlesztési programjában. A bennfentesek szerint elsősorban a legnagyobb újdonságot jelentő, a törzsre erősíthető pót-üzemanyagtartályba integrált belső fegyvertérrel vannak gondok.

A Boeing 2010-ben a dél-koreai Korea Aerospace Industriest bízta meg a Strike Eagle sokadik újjászületése kulcsfontosságú területének számító fegyvertér kifejlesztésével, melynek segítségével a bombák és rakéták nem a szárnyon, pilonokon foglalnak helyet és így csökken a radarsugarakat visszaverő felület. Sajtóértesülések szerint azonban jelenleg a fejlesztési munkálatok alig 10 százalékánál tart a KAI.

Kulcsfontosságú (lenne) a belül hordozható fegyverzet <br>(fotó: Boeing)

A belső fegyvertér eredetileg az F-X harmadik ütemének alapfeltétele volt, Dél-Korea szerint csak ez biztosíthatja a gépek észlelhetőségének megfelelő lecsökkentését. Mivel azonban ezt a feltételt csak nagyon kevés típus lenne képes teljesíteni, így később elhagyták ezt a követelményt, hogy több géptípusból tudjanak választani.

A Boeing 2009. márciusában azt is felajánlotta, hogy a 2002 óta, az előző két F-X fázisban Dél-Koreának leszállított 61 F–15K Slam Eagle-t is átépíti majd a Silent Eagle változatra. Többek között ezért is végzi a fegyvertér fejlesztési feladatait a KAI.

A Boeing F–15K Slam Eagle és karmai <br>(fotó: theasiandefence.blogspot.com)

Gondok lehetnek a 15 fokban kifelé dőlő függőleges vezérsíkokkal is: az értesülések szerint a Boeing még nem is hozott végleges döntést az ügyben. Pedig a bemutatott F–15SE maketten, illetve a lehetséges üzemeltetőknek tett ajánlatokban is szerepel ez a szintén a radarsugárzás visszaverődését csökkentő egység. A most felbukkant értesülések szerint ez sem kerül automatikusan a Silent Eagle-re, s csak egy opció lesz, melyet felkínálnak majd Dél-Koreának.

Ami a lényeg, az rajta van a makett képén: a belső fegyvertároló és a kifelé dőlő vezérsíkok <br>(fotó: Boeing)

A vélekedések szerint a Boeing egyszerűen nem lesz már képes befejezni sem a belső fegyvertér, sem a döntött vezérsík fejlesztési és tesztelési munkálatait 2012 októberére. Márpedig a szöuli kormány ekkor hirdetné ki az F-X program harmadik fázisának eredményét: azaz ki szállíthatja le a 40-60 vadászbombázót az F–4E Phantom II-esek és az F–5E Tiger II-esek helyére.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.