Börgönd, avagy mi ad értelmet a repülőnapi kavalkádnak?

Kelecsényi István   ·   2016.09.12. 13:45
cim

Börgönd, repülőnap. Lehetne szakmai ismertetőt is írni. Felsorolni a látott típusokat. De nem. Inkább a hangulat. A repülőnap hangulata. Ami felejthetetlen.

Igazi repnapi nyüzsgés Börgöndön, persze van, aki nem szereti a tömeget...

Be kell vallanom, nem szeretem a repülőnapokat. A hőskorban szerettem. Aztán ahogy öregedtem és kicsit kinyílt elsősorban a katonai repülés világa előttem, rájöttem, a repülőnap hangos, tolakodós, általánosságot puffogtató konferansziék, szép légifölény vagy tereptarka helyett furcsára festett, függesztmény nélküli katonai gépek, kötelékek, gyermekvárak, evés–ivás, és mindenféle kacatot eladó árusok kavalkádja.

Egy nálunk ritkább oldtimer: Boeing Stearman

Persze mindenhol van nívós, tényleg értékeket megjelenítő portéka, a hajózók és műszakiak pedig tudásuk legjavát adják, hogy a repülések biztonságosak és látványosak legyenek. Tisztelet a légiirányítóknak is, akik nagyobb megterhelésnek vannak kitéve, mint a Liszt Ferencen valaha.

A HA-LIX nélkül nincs igazi repülőnap

Ne feledjük el azokat, akik a mobilbudikat tisztítják, és elviszik napközben is a szemetet, mert e nélkül egy disznóól lenne a repülőtér a nap végére.

Szóval nem szeretem a repülőnapokat, inkább a szakmai napokat, bázislátogatásokat, mert ilyenkor lehet beszélni az üzemeltetőkkel, lehet fényképezni a szakmát, a repülőgépeken függesztmények vannak, és arra gyakorolnak, amire tervezték azokat... De.

A katonák is eljöttek: Gripen-bemutató...

Itt van Börgönd. Kora reggel óta vonultak óriási sorokban gépkocsikkal az emberek, repülést és repülőeszközöket látni. A közösségi közlekedés is ontotta a népeket. Én is barátokkal, családtagokkal és 4 éves iker fiaimmal érkeztem. A régi katonai repülőtér megtelt. A hangulat barátságos és családos. Gyerekek mindenhol.

A repülés már 9 óra felé is jelentős. A légtér megtelt, Ancsákkal, Li-2-essel, a Hiller és Jet Ranger helikopterek is folyamatosan repültették a nézőket. A két kisebb gyermekem ámulva nézte a sok látványt: fel és leszállások, Kánya, Podva, Gerle, Boeing Stearman és még néhány öreg madár.

...és a forgószárnyas bemutató

Odasétálhattak a szolnoki bázis Mi-8-as forgószárnyasához, és áhítattal simították meg a kölykök. Tényleg ez repül? Aztán a KA-26-os utánozhatatlan alakját bámulták. Tényleg a gonosz bogarakat lehet vele lepermetezni? Lujó bácsi tényleg a fekete Mi-2-vel repül, és ez a helikopter füstölni fog? Ilyen kérdéseket tettek föl... Aztán látták, hogy igen, repültek a helikopterek és repülőgépek.

Hangos volt a Gripen, az igazi vadászbombázó, bár inkább iskolaköröket gyártott és nem műrepült. Az ejtőernyősök is tetszettek nekik. Végigsétáltunk a repülőtéren.

Az Ancsa motorindítása külön produkció

Sok ismerős, és még több ismeretlen. Mindenki, aki eljött, a repülésért jött. Megmutattam a gyerekeknek, hogy akik beszélgetnek a sátor előtt, az egyik az űrhajós, Farkas Bertalan, a másik pedig vadászrepülővel repült, de később ő volt a légierő parancsnoka, Kositzky Attila. Az ikrek pedig tátott szájjal nézték őket néhány pillanatig, NATO Tigers pólóikban.

Megnézték a MiG-15-öst, majd az L-29-est, ami szerintük egy gonosz fekete vadászgép. Utána visszasétáltunk a helyünkre, de a kisfiuk kaptak a toborzósátornál újságot, és kis matricákat is. Nézték tovább a repüléseket. Aztán, mint komoly 4 évesekhez illik, elálmosodtak, és így haza kellett indulnunk, nem látva már Józsa Dávid, és Veress Zoltán műrepülését. De így is teljes volt a kis napjuk.

Lujó fekete helikoptere...

Egész estig csak a repülőkről meséltek, amiket láttak, és fényképeztek. Mert nekik is adtam két kis fényképezőgépet.

Én meg rájöttem szülőként, hogy szükséges a repülőnap. Mert át kell adni a repülés szeretetét, és ha azt akarjuk, hogy a jövendő pilótái és műszaki szakemberei felnőjenek, akkor fokozatosan, de már ilyen kis kortól meg kell ismertetni a gyerekekkel a nagybetűs Repülést, és erre például a börgöndi esemény az egyik legalkalmasabb.

...és a repnap két hőse Szaki Delfinje előtt

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.