Borongós barangolás Kecskemét kisvasútján
Az Indóház júniusi kiadásában már hosszasan taglaltuk a kisvasút lehetséges jövőjét. Ám a részletes elemzés dacára azt, hogy a puszta egykor szebb napokat látott keskenynyomközű hálózata csupán Csipkerózsika-álmát alussza-e, vagy már ez a vonal is csak az emlékeinkben létező vasúttá válik, ma még nem tudni. Az azért ad némi reményt, ahogy a környék elöljárói hozzáállnak a vasút kérdéséhez – bár a bugaci kisvasút feltámasztásához szükséges értelmes célt könnyebb megfogalmazni, mint megvalósítani.
Magyarországon ez volt az utolsó olyan működő keskeny nyomközű vasúthálózat, amely magán viselte a nagyvasúti mellékvonalak minden jegyét. Sajnos még számos vasútbarát is elmegy ezen egyedülálló érték mellett, holott ilyen egységes megjelenésű állomásokat, típusterv szerint épült – kifejezetten szép – felvételi épületeket még a nyírvidéki hálózaton sem találunk. A meglevő épületek sorsa sajnos bizonytalan, holott ezek akár egyenként is érdemesek volnának a műemléki védettségre. Közülük többet sajnos már régen lebontottak, a magánkézbe vett szankit pedig jelentősen átalakították, amivel az elveszítette eredeti jellegét (bár így legalább fennmaradt).
A megmaradt állomásépületek még viszonylag jó állapotban dacolnak az idő múlásával, a pálya is megvan. A gördülőállomány nagy része a kecskeméti vontatási telepen kettős kordon mögött, kutyás biztonsági őröktől védve pihen. Sajnos erre szükség is van, mert mindennek lába kel, ami nincs lebetonozva, és az őrzés ellenére is vandálok keze nyoma látszik a járműveken. Írásunknak az ad aktualitás, hogy a 490,053 pályaszámú gőzmozdony 1983-as Kecskemétre állomásítása óta hagyománnyá váltak a minden év augusztusában megrendezett „bugaci pöfögések”, illetve kisvasúti napok, amelyek minden alkalommal sok száz érdeklődőt vonzottak a jó hangulatú programokra. A lokomotívnak azonban lejárt a kazánvizsgája, sorsa a vasút bezárásával több, mint bizonytalan – az idei kisvasúti nap is elmarad...
A Kecskeméti Kisvasút állomásai és megállóhelyei
Kecskemét–Kiskunmajsa vonal: Kecskemét KK, Törökfái, Jakabszállás, Bugacpuszta, Bugac, Bugac felső, Nagybugac, Szank, Kiskunmajsa KK.
Kecskemét–Kiskőrös vonal: Kecskemét KK, Törökfái, Orgovány, Páhi, Kaskantyú, Kiskőrös KK