Budapesten a Vasút: ülésezik a Transzszibériai Szállítások Koordinációs Tanácsa

iho   ·   2013.11.14. 15:05
transz00

A kétnapos tanácskozáson 25 ország több mint 250 delegáltja, köztük a MÁV Zrt. tárgyal a transzszibériai áruszállítási folyosó működéséről és modernizációjáról, valamint a konténeres fuvarozások hatékonyságának növeléséről.

Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára, Szergej Arisztov, oroszországi közlekedési miniszterhelyettes és államtitkár, Alekszandr Misarin, az Orosz Vasutak (RZD) első elnökhelyettese, valamint házigazdaként Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója tartotta a köszöntő beszédeket.

A konferencia résztvevői. A képre kattintva galéria nyílik (fotók: MÁV Zrt.)

Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója nyitóbeszédében felhívta a résztvevő 220 vasúttársaság, szállítmányozó-, kormányzati- és nemzetközi szervezet képviselőjének figyelmét arra, hogy a transzszibériai vasútvonal kiváló csatlakozási lehetőséget biztosít Magyarország felé, valamint rajtunk keresztül a nyugat és dél-európai térség országaiba. Magyarország számos lépést tett és tesz annak érdekében, hogy a Kínából, Oroszországból, Japánból, Koreából és Kazahsztánból ezekbe a régiókba irányuló fuvarozások növekvő hányada hazánk területén, a záhony–csapi határátmeneten keresztül bonyolódjon le.

Szergej Arisztov, oroszországi közlekedési miniszterhelyettes és államtitkár köszöntőbeszédében a transzszibériai vasúti fővonal, az Európai Unió és Oroszország közötti legfontosabb közlekedési folyosó fejlesztésének fontosságát hangsúlyozta.

Az Orosz Vasutak (RZD) első elnökhelyettese, Alekszandr Misarin köszöntőjében a Transzszibériai Szállítások Koordinációs Tanácsa céljai között említette a tagszervezetek közötti tapasztalatcsere megoldását, a hatékony operatív munkát, valamint az optimális szállítási lehetőségek kialakítását a vasutak és a kereskedelmi vállalatok között. A kétnapos tanácskozás egyik feladataként pedig a vasúti szállítás egységesítését, harmonizációját emelte ki.

Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára elmondta, hogy a Magyar Kormány kiemelt figyelmet fordít a vasút fejlesztésére. A vasút előtérbe helyezése nemcsak elvi szintű, hanem kézzel fogható eredményei vannak, s így lesz ez a jövőben is: Az EU és Ázsia közötti összekötő kapocsként aktív szerepet vállaltunk az uniós vasúti árufuvarozási korridorok létrehozásában. A MÁV irányításával a múlt héten megkezdte működését az Európai Unió 7. számú vasúti árufuvarozási folyosója, amelynek létrehozása sikertörténet az Unió versenyképes vasúti közlekedési hálózatának megteremtésében. A jövőre nézve kiemelte: Magyarország a közlekedési operatív program forrásainak 60, az Európai Összekapcsolási Eszköz pénzeszközeinek közel 90 százalékát vasútfejlesztési célokra fordítja 2014 és 2020 között.

A magyar tranzitlehetőségek növelése, a transzszibériai áruszállítási folyosó működésének aspektusai és a nemzetközi árufuvarozás fuvarokmányainak harmonizációs kérdései mellett a fórumon tárgyalnak azon lépésekről is, amelyek arra irányulnak, hogy a globális konkurencia közepette a transzszibériai fővonal használatával növeljék a konténeres fuvarozások hatékonyságát Európa, a balti államok, Közép-Ázsia, valamint az ázsiai és csendes-óceáni térség között. A Tanács XXII. plenáris ülésén hozott döntések képezik majd az alapját a transzszibériai szállítások és a transzszibériai fővonal további modernizálásának.

A tanácskozás második napján Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára beszédet tart a magyar kormány keleti nyitás politikájáról, különösen a megépíteni tervezett V0 vasúti körgyűrűről.

* * *

A Transzszibériai Szállítások Koordinációs Tanácsa üzleti tevékenységet nem végző nemzetközi szállítási szövetség, amelyet 1993-ban alapított az Oroszországi Föderáció Vasútügyi Minisztériuma (a 2003-as reform óta RZD: Oroszországi Vasutak), a Deutsche Bahn (DB AG), az Európai Transzszibériai Fuvarozók és Szállítmányozók Szövetsége (GETO) és a Koreai Nemzetközi Árufuvarozók Szövetsége.

A TSZKT célja, hogy tranzitforgalmat és külkereskedelmi áruforgalmat biztosítson a transzszibériai vasútvonal számára; koordinálja a transzszibériai vasútvonalon nemzetközi árufuvarozást végző vállalatok tevékenységét annak érdekében, hogy az Oroszországi Vasutak infrastruktúrájának használatával biztosítsa az áruk magas színvonalú célba juttatását és a gazdasági kapcsolatok fejlesztését Délkelet-Ázsia, a Távol- és a Közép-Kelet, Közép-Ázsia és Európa országai között. A Tanácsnak 105 tagja van 23 országból, a MÁV Zrt. 1996 óta tag.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek