Cápauszonyos A320-as: csinos is, hasznos is

iho/repülés   ·   2012.04.27. 11:40
A320_new-built_Sharklet_equipped_cim

Meglehetősen csinos, határozottan jól néz ki – így lehet összegezni a repülővilág reakcióját az Airbus keskenytörzsű gépcsaládját érintő legfrissebb változásra, a sharklet, vagyis cápauszony-szárnyvégekre. A gyár toulouse-i üzemében most készült el az első olyan gép, amit már gyártáskor ezzel szereltek, és amelyik hat másik társával részt vesz majd a most következő, 600 órára tervezett tesztsorozaton.

Az első eleve cápauszonyosnak gyártott 320-as, látványos hófehérben <br>(fotó: Airbus)

A lényeg persze nem a szépség, hanem a hasznosság, főképp pedig az üzemanyag-fogyasztás csökkentése. A káros turbulenciákat a hordfelületről elvezető kiegészítés elsősorban azokon a gépeken jelent komoly megtakarítást, amelyek hosszabb járatokon repülnek. A gyár közleménye  szerint a kerozinban mérhető megtakarítás elérheti a 3,5 százalékot, ami évente gépenként 700 tonnát jelent. A szén-dioxid-kibocsátás csökkenése pedig évente 200 személyautó károsanyag-kibocsátásának mennyiségével lesz azonos.

A tesztsorozat lényege pedig, hogy a cápauszony megrendelhető változatként az A320-as gépcsalád bármelyik tagjára felkerülhessen, akár a CFM56-os, akár a V2500-as hajtóművel repül az illető gép. Standard tartozéka lesz a látványos sharklet azonban a keskenytörzsű Airbusok újabb generációjának, a neo-családnak.

Az ős-320-as a korábbi kísérleti sharklettel

A repülési kísérletek egyébként nem most kezdődtek: az A320-asok őspéldánya, amely tesztgépként dolgozik Toulouse-ban, már korábban megkapta a cápauszonyt. Ugyanakkor az Airbus érdekes politikát folytatott e kiegészítő ügyében: egy kicsi szárnyvég-kiegészítő, „wingtip-fence” már eleve megvolt a kezdetektől a 320-asokon, de ez évtizedekig nem változott, miközben a Boeing már jó néhány éve kínálja kiegészítő elemként a 737 újgenerációs családra a méretes hajlított szárnyvégfület. Az biztos, hogy manapság már szinte nem is terveznek új típust anélkül, hogy valamiféle, a káros örvényeket elvezető szárnyvég-kiegészítő ne díszelegne a gépeken, hívják azt akár cápauszonynak, akár hajlított szárnyvégnek, akár kerítésnek.

Előtérben egy 737-800-as (blended winglet), háttérben egy 320-as (wingtip-fence) <br>(fotó: wikipedia)

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.