Csákánnyal a mozdonyfüstben

Kemsei Zoltán   ·   2012.09.15. 21:00
00

A takarékosság jegyében zajlott – az eddigieknél kevesebb résztvevővel – a szeptemberi gőzösverseny a Magyar Vasúttörténeti Parkban. Örvendetes, hogy Magyarországot újra négy mozdony képviselte, ám anyagi okok miatt idén a német vendégek lemondták a részvételt, egy-egy vendégmozdonyt köszönthettünk Szlovákiából és Ausztriából. A krampácsversenyre ellenben az előző évinél több, hét csapat nevezett, szinte teljesne megszállták a körfűtőház előterét, sőt a korszerű pályamunkákból is ízelítőt kaphattak a vendégek a győri Vasútépítők Kft. jóvoltából.

Készülődés reggel a korongon<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(a külön nem jelölt felvételeket a szerző készítette)

A jelentkező hat mozdonyt viszonylag könnyű volt a versenyre beosztani a szervezőknek. A nagygépek kategóriájában a két hazai gőzös: a 109,109 és a nemrég felújított 411,118 állt párba, a kicsiknél vegyesen voltak szerkocsis és szertartályos mozdonyok, előbbieket a 204-es magyar gép, utóbbiakat a rendszeres résztvevő BHÉV 27, a szlovák 422,0108 és az osztrák 3033-as képviselte. A feladatok is bővültek némileg: a klasszikus számok (angol posta, sörmenet, sprint, kisasszonyok kiszabadítása, tűzoltás, adott helyen megállás bekötött szemmel, a figyelő fűtő segítségével) megmaradtak, de a sprintszám kiegészült a hordógurítással: a mozdonyszemélyzet egyik tagjának üres söröshordót kellett a sínen végiggörgetnie a céltól a rajthelyre. AZ első napot összesítésben a BHÉV 27-es mozdony és személyzete nyerte. A legszebbnek a csillogó-villogó Trumant találták a vendégek, a Történelmi Magyar Vasúti Kultúráért Egyesület jó munkát végzett.

Hidegen: a 324,540...<br>(fotó: Tóth Péter)

A krampácsversenyen először indult – és egyből nyert is – a GYSEV csornai és szombathelyi pályásaiból összeállított válogatott. A feladat egyezett a 2011-essel: a körfűtőház vágányaiban kellett időre talpfát cserélni, az eredményt, az aláverés minőségét mozdonnyal tesztelték. A versenyen kívül komoly vágányépítés is folyik a Parkban. Az aláverési és a beszabályozási munkákat úgy időzítették, hogy a krampácsverseny közönsége is láthassa a különbséget a kézi és a gépi munkavégzés között.

A gőzösök versengése vasárnap is folytatódik, szeptember 16-án ismét ringbe szállnak a magyar, a külföldi, a kicsi és a nagymozdonyok, és természetesen a futamok végeztével utazni is lehet rajtuk.

Kapcsolódó hírek