Csatlósok korábbról, Jugoszláviából

iho/vasút   ·   2016.08.06. 08:45
kraljevo0

A tehervagont a QuaBLA-modell tulajdonosa, Börcs László szakkommentálásával mutatjuk be, amelyet a társaság legfrissebb hírlevelében is elolvashatnak.

Pulvere est et in pulvere reveteris – A kraljevói csatlós (2. rész)

„Két év elteltével jelentkezünk újra poranyagszállító járművekkel. 2014-ben a kocsitípus V. korszakbeli állapotát jelenítettük meg. Most visszább kalandozunk az időben, és az 1968 előtti és utáni vasútkorszakban mutatjuk be ugyanazokat a szállító járműveket.

Porszállítás a harmadik korszakban (fotó: QuaBLA-hírlevél és a QuaBLA Facebook-oldala)

Természetesen törekedtünk arra, hogy a négy típus apró részleteiben (szín, sarokjelölés) egymástól is különbözzenek. Az eredeti vasúti jármű sok százas nagyságrendben érkezett a magyar hálózatra 1964-ben a jugoszláv kraljevói vagongyárból. A Kádár-korszak jelentős állami építkezéseinek lebonyolítására zárt és könnyen üríthető kocsitípusokra volt szükség, amelyek az alapanyag gyárüzemei és a feldolgozóhelyek között továbbítják az építőipari áruféleségeket.

Ugyanaz zöldben, akarjuk mondani: a negyedik korszakban

Természetesen ebben a korban a nagy tömegű szállítások még szinte kizárólag a vasúton bonyolódtak, így a KGST-kapcsolati rendszerben érkeztek Magyarországra a rendeltetésnek megfelelő tartálykocsik, így a társult tagállamból, Jugoszláviából is.

A kocsik eredeti fotóját a modellhez mellékelt certifikátban szerepeltetjük.

Amikor még csak készült a harmadik korszakbeli tehervagon

  • Katalógusszám: 32421, pályaszám: 21 55 092 1002-1, sorozat: Ues, korszak: IV.
  • Katalógusszám: 32422, pályaszám: 21 55 092 1005-4, sorozat: Ues, korszak: IV.
  • Katalógusszám: 33421, pályaszám: 510 787, sorozat: Rc, korszak: III.
  • Katalógusszám: 33422, pályaszám: 510 788, sorozat: Rc, korszak: III.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.