Csendes átadás: az első 747–8F végre hazarepülhet

iho/repülés   ·   2011.10.12. 22:13
nyito

Október 12-én mindenféle különösebb ünneplés nélkül átvették a LC-VCB lajstromjelű első gépet a Cargolux képviselői. Az RC502-es gyári jelű gép a rövid és szűkkörű átadási ünnepség után Paine-ből helyi idő szerint 11.55-kor Seattle-be repült, ahonnan már áruval rakodva indul Luxembourg felé. A terve szerint holnap adják át a második, LC-VCD lajstromjelű gépet is, amely szintén azonnal munkába áll.

Az átvétel egyben azt is jelenti, hogy a felek sikeresen megegyeztek a GEnx–2B hajtóművek vártnál és egyben a szerződöttnél alacsonyabb képességei miatti kárpótláson. Ennek részletei egyelőre nem ismeretesek. Azt is csak ma szellőztették meg Randy Tinseth kereskedelmi igazgató blogján, hogy sikerült megegyeznie a két vállalatnak.

Most már csak bizonyítania kell... <br>(fotó: deviantart.net)

A repülőgépet Jim Albaugh, a Boeing kereskedelmi repülőgépekért felelős elnök-vezérigazgatója adta át személyesen és Frank Reimen, a Cargolux elnök-vezérigazgatója vette át. A mosoly és a sok dicsérő, elismerő szó azonban nehezen feledtetheti a szeptember 16-i bejelentést, mely egyben a 19-i átadási nagy ünnepség lefújását is jelentette. Talán nem véletlen, hogy most a Boeing sokkal óvatosabb volt és nem is jelezte előre a mai nap nagy eseményét.

A Cargolux összesen 13 747-8F, azaz pontosabban Boeing 747-8R7F/SCD teherszállító gépet rendelt meg, két részletben. Elsőként 10 gépet rendelt meg a Nippon Cargo Airlinesszal egy időben, 2005. november 15-én. Ez a két társaság volt egyben a típus első vásárlója is. Ezt egy háromgépes rárendelés követte 2007 márciusában.

... és az óriás szállítógép el is indult első kereskedelmi útjára (fotó: Boeing)

A Cargolux jelenleg is csak 747-eseket használ. Az új változat 16 százalékkal nagyobb hasznos terhelést képes elvinni, hét extrakonténerben. Ez maximum 133,9 tonnás hasznos terhet jelent, szabványos, a gép felemelhető orrán keresztül is rakodható, 10 láb magas konténerekben. A gép padlózata négyzetméterenként 159 kilogrammos terhelésre méretezett, csakúgy, mint a 747-400-as változat és a Boeing 777LRF padlója. Így a két gép ugyanazokat a méretű és terhelésű konténereket használhatja: átrakásnál nincs szükség ki- és bepakolásra.

Kapcsolódó hírek