Dilatáció vagy törés? Síngondok a Margit hídon
Reped, deformálódik, törik a villamossín a felújított Margit hídon – írja egy olvasói levélre hivatkozva a Népszabadság. A nyáron akadt olyan nap, amikor négy helyen is sérült volt a sín, de most is nagyokat zökken a Combino a hídon áthaladva. Minden egyes zökkenés felér a híd tartószerkezetére mért, többtonnás kalapácsütéssel, lévén a Combino szerelvényeinek a súlya 70 tonna. Egyetlen deformálódás miatt naponta 2400 ilyen ütés zuhan a hídra. Könnyen belátható, hogy ez jelentősen csökkentheti a híd élettartamát – állítja a lap neve elhallgatását kérő olvasója.
A sínhibákra a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) figyelmét is felhívta. A főváros közlekedési holdingja a következő választ adta: „A Margit hídon – annak átadása óta – 4 db törés keletkezett, azonban ezek nem rossz illesztésből adódó síntörések, hanem síndilatáció-törések voltak.” Sem a híd szerkezetét, sem a villamos futóművét nem érdekli, hogy ezek dilatációs törések vagy sem – veti ellen olvasónk –, bármilyen eredetű töréseken zökkenve károsodik mind a híd, mind a villamos. A levélváltás után egyébként kijavították a hibákat, ám azok pár hét múlva másutt ismét jelentkeztek.
– A felújítás óta nem volt példa síntörésre – válaszolta a lap érdeklődésére a BKK, bár azt ők sem tagadták, hogy néhány helyen „javításokra volt szükség a síndilatációknál”. A közlekedésszervező cég válaszában kitért arra, hogy a síneket eleve a Combinóra tervezték, hiszen már a rekonstrukciót megelőzően is ezek a villamosok jártak a hídon, így a híd felújítását végző MH-2009 Konzorcium mindvégig tisztában volt a villamosok súlyából fakadó terheléssel. Az esetlegesen jelentkező hibák garanciális javításai egyébként folyamatosan készülnek. A 4-6-os villamosok pályáját mindennap ellenőrzik, és a forgalom biztonságát veszélyeztető hibát vagy azonnal, vagy egy napon belül javítják.
A BKK szerint a Népszabadság olvasója egy síndilatációs szerkezetet vélhetett törésnek. Szálka Miklós közlekedési szakmérnök szerint a sínszálakról készült képek egyikén egyértelműen egy kagylós törés látható, amely gyártási hibából ered. Ám ennél sokkal komolyabb gondnak tartja, hogy a Margit hídon alkalmazott dilatációs készülék nem jól méretezett. Túl rövid a két egymáson csúszó síndarab, ezért túlságosan meredek csúcsban végződnek a sínvégek. Ezek a keskeny csúcsok pedig jól láthatóan nem bírják a Combino okozta terhelést, és deformálódnak. Ez konstrukciós hiba – állítja Szálka Miklós, a Pro Urbe Kft. vezető tervezője, aki szerint ez a dilatációs készülék méltatlan a gyönyörűen felújított Margit hídhoz.