DSB helyett Veolia

iho   ·   2013.12.29. 09:00
400px_dsb_oresund

A 2011-ig Connex néven ismert, párizsi központú, ám nemzetközi hatókörű Veolia Transport svédországi leányvállalata, a Veolia Transport Sverige (VTS) 2014 decemberétől kezdődően további öt évig szolgáltathat a Dániát Svédországgal összekötő Öresund-hálózaton, miután megnyerte a hat regionális közlekedési hatóságból álló Öresundståg AB által kiírt személyszállítási tendert. A megállapodás további két évvel meghosszabbítható – írja az International Railway Journal.

Az Öresund-hálózat a dániai Helsingørből indul és negyvenhat kilométer után éri el a főváros Koppenhága központi pályaudvarát (Hovedbanegård, röviden „H”) az úgynevezett Kystbanenen, azaz a „parti vonalon”. A sínek újabb tizenhét kilométert megtéve haladnak rá a Dániát és Svédországot Koppenhága és Malmö között, az Öresund-szoros felett összekötő Öresund-hídra. Malmö központi pályaudvara (Centralstation) a vonal 92. kilométerénél található. A 108. kilométer után, Lundnál szétágazik a hálózat. Az egyik ág a Helsingørtől 335 kilométerre található Karlskronáig tart, egy másik a Malmőtől 312 kilométerre lévő Kalmarig vezet, a harmadik pedig a 398. kilométernél éri el Göteborgot.

A DSBFirst helyett a Veolia szolgáltathat 2014-től számos svéd vonalon. Hogy milyen járművekkel, azt még nem tudni, de a jellegzetes gumiorrú szerelvények valószínűleg eltűnnek a svéd forgalomból<br>(forrás: Global Rail News)

A VTS a 2011-es menetrendváltáskor átmeneti jelleggel vette át a részben dán, részben svéd területen futó hálózatot, miután az akkori szolgáltató, a Dán Államvasutak (Danske Statsbaner, DSB) DSBFirst nevű leányvállalata pénzügyi okokra hivatkozva felmondta a koncessziós szerződést. A DSBFirst veszteségei olyan magasra rúgtak, hogy várhatóan csődöt kellett volna jelentenie, hogy ezt elkerülje, átadta a szolgáltatási jogot. Az International Railway Journal azt is megemlíti, hogy a dán közlekedési miniszter a további kiadáscsökkentés érdekében megtiltotta a DSB-nek, hogy külföldi szolgáltatásokra kiírt tendereken induljon.

A szerződés meghosszabbításának hivatalos bejelentésekor a VTS vezérigazgatója kiemelte, hogy mind a vonatok pontossága, mind az utasok elégedettsége javult, mióta a svéd vasúttársaság végzi a személyszállítást. A Global Rail News hozzáteszi, hogy a DSB továbbra is szolgáltat a hálózat dán szakaszán.

A Veolia a svédországi Nässjö környéki vonalakból álló, összesen körülbelül hatszáz kilométer hosszúságú Krösatågen-hálózaton is leváltja a DSB-t 2014. március elsejétől, miután a négy helyi hatóságból álló Krösatågstrafikentől megszerezte a szolgáltatás jogát. A Dán Államvasutak DSB Småland elnevezésű leányvállalatának 2010 decemberétől 2018 decemberéig szóló, opcionálisan újabb három évvel meghosszabbítható szerződése van a Krösatågen-hálózati személyszállításra, azonban a DSB-nek ezt is fel kell adnia pénzügyi gondjai miatt, valamint azért is, mivel még most sem tudott megegyezni a hatóságokkal a gazdaságosabb működésről.

A DSB azt nyilatkozta, a szerződések felmondása része a vállalat pénzügyeket stabilizáló stratégiájának. A vasúttársaságnak már csak egyetlen svédországi kontraktusa van érvényben: a DSB vonatai 2021-ig közlekedhetnek Malmö és Uppsala között. A DSB Småland dolgozóinak a Veolia munkát fog ajánlani – számol be a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek