Egy igazi oldtimer utasszállító tragédiája
Pretóriától északra, nem sokkal a Wonderboom repülőtérről történt felszállása után lezuhant egy hatvannégy éves kétmotoros utasszállító. A ZS-BRV lajstromjelű Convair 340-es felújítás és festés utáni tesztrepülésre indult, amikor a szemtanúk szerint a 29-es pálya elhagyását követően körülbelül 150 méter magasan füstölni kezdett a baloldali motorja, a gépet a személyzet ekkor láthatóan megpróbálta visszahozni a reptérre, de forduló közben elvesztette a sebességét, és a repülőtértől mintegy hat kilométerre a földnek ütközött, ahol lerombolt egy épületet is.
A gép egyik utasa meghalt, a pilóták is életveszélyes sérüléseket szenvedtek, egyiküket a mentőalakulatok szabadították ki a roncsból. A sérültek többsége abban az ipari épületben volt, amellyel a gép ütközött.
A Convair 240-340-es gépcsaládja a háború utáni katonai és polgári repülés fontos típusa volt, a DC-3-asok leváltására szánták. Fémépítésű, de már orrkerekes konstrukció volt, a 340-es az alapváltozat, a 240-eshez képest meghosszabbított törzzsel és nagyobb fesztávolságú szárnnyal épült, Pratt & Whitney R-2800-as csillagmorotokkal. Későbbi változatai már a korai légcsavaros-gázturbinás hajtóművekkel repültek, de sok első generációs gépet is átépítettek erre a meghajtásra, a balesetben érintett példány értékét viszont növelte, hogy az eredeti dugattyús motorok voltak rajta.
A típus fontos volt az európai légiközlekedésben is, a Swissair és a KLM is repülte, utóbbi holland kapcsolat határozta meg ennek a példánynak a sorsát is. Elsőként 1954-es átadása után az amerikai légierő használta, majd magántulajdonban volt, azután egy karibi és egy bolíviai cég használta, majd egy dél-afrikai charter-cég, a Rovos Air flottájában dolgozott, de utolsó éveit lekonzerválva töltötte.
Végül a hollandiai Aviodrome múzeum tulajdonába került, amely Lelystad repülőterén működik: ide várták a gépet, hogy aztán az itt tartott nagy nemzetközi oldtimer légibemutató és a gyűjtemény egyik ékessége legyen, méghozzá az egykori holland Martin’s Air Charter klasszikus színeiben. A múzeum három alkalmazottja is ott volt egyébként a balesetben elpusztult gép fedélzetén.
A tervek szerint a Convair csütörtökön indult volna el Dél-Afrikából és tizenegy nappal később érkezett volna Lelystadba.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!