Egy legenda születésnapja

iho/repülés   ·   2012.04.09. 20:30
nyito

A nevezetes napon a világ légiközlekedését gyökeresen átalakító típus, a Boeing 737-es megszületését ünnepelték. Ez az átalakulás ritka tartósnak bizonyult: a katonai repülés világában is bizonyított (az erről szóló, három részes sorozatunk első, második és harmadik részét érdemes végigböngészni), keskenytörzsű utas- és teherszállító repülőgép a mai napig kelendő. Jelenleg 9788 megrendelt 737-es repülőgépről tudunk, melyből 7109-et szállítottak már le vásárlójának.

Minden 737-esek őse a levegőben <br>(fotó: Boeing)

A két évig fejlesztett 737-es a francia Sud-Aviation Caravelle, a brit BAC One-Elevenés a hazai, azaz amerikai Douglas DC-9 ellenfeleként lépett színre. Az első, 1966. decemberében megépített, N73700 lajstromjelű prototípus, azaz a 737-100-as alapváltozat első gépének felszállásakor a Boeing repülési műveletekért felelős igazgatóhelyettese, Brien Wygle ült a bal oldali, kapitányi székben, míg másodpilótája Lew Wallick, a cég vezető tesztpilótája volt. Szerencsére a két szakember rutinjára és tapasztalatára nem volt szükség: az első felszállás, a repülés és a leszállás teljesen eseménytelennek bizonyult. Olyannyira, hogy Wygle egyenesen sajnálta, hogy ki kell szállnia a gépből, olyannyira élvezetesnek bizonyult a proto-737-es irányítása.

A vizsgálatok mai szemmel nézve eszeveszett sebességgel folytak. A prototípus egyetlen hónap alatt 47 óra 37 perc repült időt gyűjtött be. A gép további élete kevésbé volt mozgalmas: a Boeing négy esztendeig használta az N73700-t különböző tesztrepülésekre, majd a gépet az amerikai űrkutatási ügynökség, a NASA vásárolta meg 1973. július 26-án, alig 979 repült órával. A NASA kereken 23 évig repülte a gépet. Igazán mozgalmas korszaka volt ez a legelső 737-es életében: avionikai rendszerek, kijelzők, műszerek, vezérlőrendszerek tucatjait próbálták ki és finomították a sokat látott gép fedélzetén, pilótafülkéjében.

A proto 737-es nyugdíjban, Seattle-ben <br>(fotó: panoramico.com)

A nyugdíj 1997. szeptember 20-án köszönt a több, mint 30 éves gépre: a NASA a Seattle-ben lévő, híres repülőmúzeumnak, a Museum of Flight-nak adományozta. A gép testét nem törhette meg a szolgálat: 3297 repült órával térhetett pihenni. A Washington állambeli Moses Lake repülőterére került, ahol megvárta, míg elkészül méltó állóhelye a múzeum gépparkjában. A az ős-737-es most több, legendás repülőgép között várja a vájt szemű hódolókat. Azokat, akik tudják: az N73700 apró gépként formálta át azt, amit légiközlekedésnek nevezünk.

S végül egy négy részes csemege: a gép bemutatása Bob Bogash nyugdíjas mérnök segítségével.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.