Egy törvény miatt leállhat számos amerikai vasúttársaság

iho   ·   2015.09.13. 16:15
400px_bnsf

A nagy múltú amerikai Burlington Northern and Santa Fe (BNSF) vasúttársaság vezérigazgatója, Carl Ice inkább leállítja hálózata legnagyobb részén a forgalmat, mintsem megszegjen egy szövetségi törvényt, amely december harmincegyedikétől kötelezővé teszi az úgynevezett pozitív vonatbefolyásolást (PTC). Hasonló nyilatkozatot adott ki a szintén amerikai CSX Transportation, kihangsúlyozva, vajon át kellene-e inkább hágnia a törvényt? Várhatóan más, „Class I” besorolású vasúti fuvarozók is beállnak majd a sorba – írja a Trains Magazine.

A vasúti áruszállítás nagymértékben járul hozzá az Egyesült Államok gazdaságához, működő vasút nélkül pedig rövid időn belül az egész fuvarozási rendszer összeomolhat. A BNSF első embere az Egyesült Államok Szenátusának Kereskedelmi, Tudományos és Közlekedési Bizottságának elnökéhez írt nyílt levelében arról számolt be, hogy a vasúttársaság eddig másfél milliárd dollárt fektetett be a PTC-rendszer létrehozásába, és további félmilliárdot fog még invesztálni. A PTC kiépítésének költsége az Egyesült Államok teljes területét tekintve akár a húszmilliárd dollárt is elérheti. Az új technológiát hálózatának mindössze felén fogja alkalmazni a BNSF, azonban a vasúttársaság áruforgalmának nyolcvan százaléka ezeken a vonalakon gördül végig.

A Kongresszus által még 2008-ban elfogadott, a vasúti közlekedés biztonságának fejlesztésére irányuló törvény 2015 december utolsó napjára jelölte ki a rendszer telepítésének végső határidejét, azonban két transzkontinentális útvonal egyes szakaszain addigra még nem lesz kész a PTC-rendszer, ennélfogva azokon a részeken nem lehet majd forgalmat bonyolítani. Hasonlóképp járnak Chicago, Seattle és Minneapolis elővárosi vonalai is. A BSNF vezérigazgatója szerint a társaságok csak úgy kerülhetik el azokat a PTC-kötelezett szakaszokat, amelyeken a határidőre még nem készül el a vonatbefolyásoló rendszer, hogy olyan más útvonalakat választanak, amelyek viszont nem megfelelőek ekkora forgalom kezeléséhez. Ez pedig végül a vasút leállásához vezethet.

A nagy múltú BNSF is a PTC csapdájába került. Vajon milyen megoldást találnak a helyzete?<br>(fotó: Ron Reiring, Wikipedia)

A BNSF értelmezése szerint a törvény azt mondja ki, ha egy PTC-kötelezett vonalon nem helyezik üzembe az év utolsó napjáig a rendszert, akkor azon nem járhat vonat. A vasúttársaság pedig nem fogja szándékosan megszegni a biztonsági előírásokat, és erre dolgozóit sem kérheti. A Szövetségi Vasúti Hivatal azonban bejelentette, a szállítás leállításáért bírságot fog kiróni, a BNSF így viszont igen nehezen tarthatná magát a biztonsági előírásoknak megfelelő üzemeléshez, mivel a vasúttársaság szerint nem nekik kell eldönteni, mely biztonsági szabályokat kell betartaniuk. Ha például egy PTC-kötelezett, de azt nem alkalmazó vonalon baleset történne, a jogi követelések és a kártérítések mértéke igen magas lenne. A vasúttársaság elnöke levelében azonban kihangsúlyozta, a BNSF nem utasítja el a vonatok közlekedtetését, még ha az törvénysértő módon is történjen, azonban nem tudja, hogyan is lehetne ezt a problémát megoldani. Mindenesetre jelenleg úgy tűnik, hogy a BNSF vagy teljesen leáll, vagy szállítási kapacitásának csak töredékét fogja tudni teljesíteni.

A helyzet megoldására törekszik a vasutakat is szabályozó úgynevezett Felszíni Közlekedési Igazgatóság is, amely a napokban a BNSF és más vasúttársaságok segítségére sietett. Az igazgatóság elnöke szerint a vasúttársaságok jogszerűen felfüggeszthetik tevékenységüket különböző okok miatt, ilyen például a biztonság is, vagyis nincs teljeskörű közös üzemelési kötelezettségük. Az Egyesült Államok keleti részén szolgáltató, 1986-ban alapított, Jacksonville-i központú CSX Transportation vasúttársaság is osztja a BNSF álláspontját.

Habár az érintett vasúttársaságok azon igyekeztek, hogy a határidőre alkalmazni tudják a PTC-rendszert, annak megvalósítását számos tényező akadályozta az elmúlt években. Egyrészt a technológia egy teljesen új szintet képvisel, továbbá alacsony a jelzőrendszerek területén jártas mérnökök száma is. Másrészt a Szövetségi Vasúti Hivatal (FRA) a szükséges előírásokat csak késlekedve hozta meg. Ráadásul az egész létrehozási folyamat több mint egy éven keresztül egy tapodtat se haladhatott előre, mivel a szövetségi kommunikációs bizottság nem adta meg az engedélyt a rádiótornyok és antennák kiépítésére. A BNSF vezetője arról is beszámolt, hogy ahogy haladnak előre a társaságok a PTC kiépítésével, úgy bukkannak elő a rendszer újabb és újabb hibái: például feleslegesen idéz elő vészfékezést, amely után a vonatot nem is lehet azonnal tovább engedni. Az ilyen esetek miatti késések pedig csökkentik a vasút kapacitását. A vasúttársaságok a határidő kitolását szerették volna, a Kongresszus azonban nem tett semmit, mivel nem volt elég hozzá a szavazatok száma. A vasutak viszont így kifutnak az időből, és mivel nem akarnak törvényt szegni, csak hálózatuk egy részén fognak szállítani.

A megoldást valószínűleg a törvény ideiglenes jellegű hatályon kívül helyezése vagy a határidő módosítása jelentheti. A vasúttársaságok bejelentették, hogy mit tehetnek, a labda most már Washingtonban pattog.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek