Egyetem és pilótakarrier
Az Airwin és az Óbudai Egyetem légijármű üzemeltető, légiforgalmi pilóta szakmérnök képzést indít, a legmodernebb oktatógépeken.
Az egyik legnagyobb New York-i menedzsment tanácsadó cég, az Oliver Wyman előrejelzése szerint már jövőre 790 pilóta fog hiányozni az európai légitársaságok személyzetéből, 2023-ra pedig már ennek a háromszorosával számolnak a témával foglalkozó kutatók.
– A légiforgalom újraéledése során a kiszámítható, magas színvonalú, minőségi pilótaképzés még sokkal hangsúlyosabb szerepet fog kapni a légitársaságok újragondolt személyzeti politikájában, mint a járványt megelőző időszakban, amikor kis szerencsével, a roncsderbi és a költséghatékony képzés is elég volt egy látványos pilótakarrier nyitányának – vázolja optimista prognózisát a szerkesztőségünkhöz eljuttatott összeállításban Bánki Róbert, az Airwin Repülőiskola igazgatója.
Egy 2019-ben, az Egyesült Államokban készült, az egész világra kiterjedő kutatásban a kereskedelmi légitársaságok vezetőinek 62 százaléka a pilótahiányt jelölte meg a működését leginkább veszélyeztető problémák egyikeként. Azután jött 2020 márciusa, amikor Európába ért a Covid-19 járvány. Két hét leforgása alatt az európai utasforgalom nagyjából 90 százaléka eltűnt. 2020 március 13-án még közel 25 ezer járat szállt fel Európa repülőtereiről, alig több, mint két héttel később, március 29-én már csak kevesebb, mint 3500, és ez a szám még tovább csökkent a légitársaságok számára szomorú, 2020-as év tavasza során. Azóta erősen hullámzó trendvonal mentén halad az európai légtér forgalma, a Covid járványt kísérő, vakcinákról, mutációkról szóló jó, vagy rossz hírek függvényében. A sok éve folyamatosan súlyosbodó pilótahiány ezzel egy időre megoldódott, a légitársaságok korai nyugdíjba, kényszerszabadságra küldték a pilótáik egy részét, illetve sokakat végleg elbocsátottak.
Pilótakarrier-várományos fiatalok tízezrei gondolták újra a pályaválasztásukat, egyes becslések szerint körülbelül 30 ezer fiatal választott más szakmát a Covid-járványt kísérő bizonytalanságot látva. A 9/11 és a 2008-as gazdasági válság nyomán már tapasztalhatóak voltak hasonló trendek, a pilótakarrierrel kacérkodók 30–40 százaléka választott más hivatást a krízist követő öt éven belül.
A korai nyugdíjazások, a pályaelhagyások, és a pályaválasztások bizonytalansága együtt sokkal komolyabb pilótahiányt okozhat a következő években, mint amilyennel 2019-et megelőzően kellett a légitársaságoknak szembesülniük. Ezt az igényt ismerte fel az Óbudai Egyetem Bánki Kara. A képzés elméleti és gyakorlati megvalósítását a Budapest melletti Tököli Repülőtéren bázissal rendelkező Airwin Repülőiskolával tervezik megvalósítani.
– Az ország egyik legnagyobb és legjobb állapotban lévő betonpályáján, 1-2 évnél nem idősebb korú, a legmodernebb technikákat felvonultató flottával, az ország egyik legjobb műszaki felsőoktatási intézményének apparátusával vágunk bele ebbe a képzésbe – sorolja a szak előnyeit Rajnai Zoltán az Óbudai Egyetem Bánki Karának dékánja.
A 18 hónapos nappali vagy levelező képzésre BSc és/vagy MSc (egyetemi, vagy korábbi főiskolai) diplomával rendelkező fiatalok jelentkezhetnek, a képzés költségeinek fedezéséhez a diákhitel 2. keret is igénybe vehető a feltételek teljesülése esetén – hangzik a közlemény.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!