Életképek Ajka környékéről

iho/vasút   ·   2012.11.10. 19:30
00

Egyik legnagyobb volt bánya- és iparvidékünk elhagyott, vagy forgalmat épp hogy megtűrő iparvasútjain még mindig érheti meglepetés az arra járó fotóst. Ajka környékén az első szénkibújásokat 1865-ben találták Csingervölgyben. Az 1872-ben megépült Veszprém–Kiscell (ma Celldömölk) vasútvonalról kiágazó iparvágányokat 1876-ban már saját, Ajka nevű mozdonyukkal szolgálták ki.

A délután első képe a vörösiszap-katasztrófa helyszínén készült, a Kolontár előtti útátjárónál. Egy Szombathelyről, illetve Zalaegerszegről érkező gyorsvonatot húz a 014-es Traxx, háttérben a Somló-heggyel<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(Joó Ferenc felvételei)

A bányászat megindulása és a vasút kiépítése után több iparág is rohamos fejlődésnek indult: üveggyár, kriptongyár, a bauxitlelőhelyek feltárása után timföldgyár és az ehhez energiát adó, a helyi szenet felhasználó erőmű épült. A rendszerváltás, az ipar átstrukturálódása után ezeknek a vágányoknak is megszűnt a jelentősége. Ajka és Felsőcsinger között a kétezres évek közepéig rendszeres, a Föld napján indított különvonat közlekedett, majd szép lassan elmaradt ez is. A padragkúti vonalon sem lehet már a bauxitrakodóig elmenni, 2006-ban elbontották a vágányokat.

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Autóbuszközlekedés

Szombattól július végéig karbantartják Rákosrendezőt, jelentősen változik a közlekedés az esztergomi, a szobi és a veresegyházi vonalakon

MÁV/iho   ·   2025.06.21. 08:00

A vonatok fővárosi végállomását a Nyugati pályaudvarról külső állomásokra helyezik át: az esztergomi vonatok Angyalföldig, a szobi és a veresegyházi vonal járatai Rákospalota-Újpestig közlekednek. Pótlóbuszok helyett a sűrűbb helyközi buszjáratokat és a BKK járatait lehet majd igénybe venni.