Air Force One: marad a „baby blue”, ha marad az elnök

iho/repülés   ·   2022.06.12. 09:00
171107-F-PM645-9171-copy-scaled

A légierő szerint technikai problémákat is okozna a Trump féle hazafias festés. 2026 a most tervezett átadás, kérdés, ki lesz akkor az amerikai államfő.

Újabb fordulat, bár nem meglepetés: a jelenlegi elnök visszatér az – egyszerűség kedvéért – Air Force One-ként emlegetett  elnöki gép eredeti színeihez, elvetvén elődje terveit. Persze nem tudni, mi lesz, ha az új VC-25B példányok annyira későn készülnek el, hogy esetleges győzelme esetén az elnökségre visszavágyó előző államfő kerül ismét addigra hatalomra.  

Donald Trump, aki szinte mindenben mindent másképp akart csinálni, mint a korábbi elnökök, átírta az akkor már futó programot egy nagyon fontos pontján. A két 747-es, amelyek egyike akkor kapja az Air Force One hívójelet, ha az elnök tényleg a fedélzetén tartózkodik, az egész világ számára ismert mélykék–világoskék–fehér színeket hordozza, Trump egy olyan festést képzelt el és írt elő a program számára, amely az amerikai nemzeti színek kombinációja.

A Trump-féle terv

A friss nyilatkozat szerint azonban az általa elképzelt piros-fehér-sötétkék kombináció plusz munkát, mérnöki tervezést, időt és pénzt emésztene fel. De az Air Force szóvivője más problémát is emlegetett, azt, hogy a gép alsó részén a sötét szín növeli a törzs és a hajtóművek felmelegedését, és ez limiten felüli hőmérsékletet okoz egyes részegységeknél.

Trump azt mondta, a mostani gépek „baby blue” színezése nem illik eléggé hozzá – ami alatt nyilván a maga és az elnöki poszt méltóságot értette, miközben az ügyben megszólalók többsége szerint a jelenlegi két gép hatvan év alatt már globálisan a szimbólumává vált az Egyesült Államok elnökének.

Van egy ritkábban emlegetett érv is, az, hogy a kék-kék-fehér festés valamivel alacsonyabb láthatóságot kínál annak, aki netán egy másik géppel és rossz szándékkal keresné a levegőben az Air Force One-t. Igaz, mondják megint mások, ennek azért a mai digitális-optikai-infra észlelők világában kevesebb a jelentősége. De sokan úgy vélik, az eredeti megjelenés egyszerűen sokkal szebb, mint az a harsányabb, amit Trump akart volna, és amihez hasonlót saját 757-esén valósított meg.

A globálisan ismert, hatvan éve megszokott megjelenés

Más vélemények szerint a Trump-féle terv arra lenne csak jó, hogy a 45. elnök sokat vitatott „uralkodásának” szimbólumát több évtizedre előre vetítse. Innentől kezdve persze a vitának erős politikai éle is van.

A következő évek belharcainak tehát az elnöki festés is a témája, sőt, okozata lesz, hiszen Trump erősen készül a visszavágásra, és közben az is nagyon valószínű, hogy Biden – legalábbis első – elnöksége alatt az új gépek nem készülnek el.

Mint ismert, a két 747-8-ason, tehát a Jumbo legutóbbi, legmodernebb sorozatának két, az egyik orosz légitársaság által megrendelt, de csőd miatt át nem vett példányán már zajlanak a munkálatok, de elég sűrűn lehetett hallani az elmúlt években csúszásokról, késésekről. A napokban a rettegett Számvevőszék adott ki jelentést, amelyben további késéseket prognosztizált, mostani feltételezések szerint az átadások 2016-ra várhatók.

Már dolgoznak az új gépeken, de nagy a csúszás

A költségek elméletileg nem növelhetők, a Boeing 2018-ban szerződött 3,9 milliárdos plafonnal a gépek átalakítására, később négymilliárdról volt szó, de a gyártó szerint a legfőbb gond a munkaerő. A szakképzettek alacsony száma mellett nem javítja a helyzetet a speciális biztonsági feltételeknek megfelelő átvilágítások lassúsága sem.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.