Emelkedett a vízszint, több hajó haladhat át a Panama-csatornán

iho/hajózás   ·   2024.03.15. 09:00
A Queen Victoria tengerjáró hajó 2015. április 15-én az északi, Gatun-tavi zsilipnél

Az új napi tranzitrésidők a régebbi Panamax zsilipekre vonatkoznak – idejüket a Gatún-tó jelenlegi és várható vízszintjére, továbbá a megnövekedett áthaladási igényekre tekintettel szabta meg a csatornahatóság. 

Megemelte a napi tranzitrésidők számát a régebbi Panamax zsilipekben a Panama Canal Authority (ACP) bejelentette, hogy növeli a napi tranzit résidők számát. Március 18-ától újabb két Panamax slotot hirdettek meg, március 25-étől pedig egy további résidő is elérhetővé válik. Ezzel huszonhétre nő a napi áthajózások száma, ami egyrészt előrelépés a jelenlegi huszonnégyhez képest, másrészt még mindig jelentősen elmaradnak a tipikusan elérhető napi harminchat tranzittól. Jelenleg hét Neopamanax (Új-Panamax) és tizenhét Panamax nagyságú hajó halad át a csatornán – amíg előbbiek esetében nem lesz változás, utóbbiak száma tizenhét helyett eléri a húszat.

Mint ismeretes, a „Panamax” fogalomkörbe tartoznak azok a legnagyobb – 33,53 méter széles, 320,04 méter hosszú és 12,56 méter merülésű – hajók, amelyek még képesek voltak áthaladni a Panama-csatornán a víziút 2016-os bővítése előtt. Azóta a kategóriát meghaladta az idő, ezek a hajók kicsinek, elavultnak számítanak, ezért egyre kevesebb szolgálataikra az igény, és egyre több egyedük végzi fémhulladékként. Nem mellesleg fontos, korábban csak Panamax-méretre szabott kikötőket (Baltimore, Charleston, New York, Miami, Savannah) is bővítettek, hogy fogadhassák az egyre jobban elterjedő Új-Panamax osztályú hajókat.

Az újabb résidők meghatározását az tette lehetővé, hogy miután a korábbi csapadékszegény időjárás miatt lecsökkent a Panama-csatorna nyomvonalán mesterségesen felduzzasztott Gatún-tó vízszintje, az utóbbi idők heves esőzése következtében a kedvezőtlen folyamat megfordult. Így lehetőség nyílt az ACP előtt arra, hogy további, az áthaladásra feljogosító kvótákat szabadítson fel.

„A Panama-csatorna működtetésének célja a hatékonyság és a megfelelés a tengerhajózási ipar változó igényeinek. Az újabb résidők bevezetése folyamatos, a Panama-csatorna elsőrangú globális kereskedelmi útvonalként való státuszának megőrzése iránti elkötelezettségünket jelképezi” – áll az ACP vonatkozó közleményében.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek