Ennek a fényét a vak is látja

Vörös Attila   ·   2012.09.03. 11:30
400

A HRS-Traffic alapítója, Hájas Róbert Sándor a lámpák világába 2009-ben lépett be, amikor közlekedésmérnöki gyakornokként a HÉV eszközeinek felújítási munkáit végezte. A tapasztalatokból kinövő fejlesztésre céget alapozott, és megpróbálta a MÁV-nak is eladni a lámpákat. Megkeresése azonban éppen egy hónappal lekéste a kézi jelzőlámpákra kiírt tendert. A tender azonban eredménytelennek bizonyult, így a vasút mintadarabot kért a HRS-től. Ez egy héten belül el is készült és egy 17 tagú bizottság (ahol a munkavédelmisektől a pályafenntartókig minden érintett képviseltette magát) elé került. A kért módosítások után mindössze egy hónappal elkészült a végleges termék, amely a következő tenderen egyedüli indulóként sikert aratott.

Régi és új lámpák

A lámpa fejlesztési költsége 700 ezer forint volt és a gyártáshoz további 5 millió forintos beruházásra (műanyagfröccsöntő, hajlító szerszámok) volt szükség. A fröccsöntést egyelőre bár saját eszközzel, de bérelt munkaerővel végzik. 2013-tól költségmegtakarítás céljából maguk fognak fröccsönteni, ezzel újabb munkahelyeket is teremtenek. A termék saját gyártású részeire 24 hónap, külső forrásokból származó tartozékaira 12 hónapos garanciát vállal a gyártó.

Az ártárgyalás után 2011-ben elindult a sorozatgyártás. A MÁV két hónap alatt lehívta az éves menyiséget, így idén márciusban újabb tendert írtak ki, ahol nem nagy meglepetésre újra a HRS-Traffic lámpája nyert.

A lelkes csapat

A korábbi, több évtizedes konstrukció nehéz, energiapazarló, építési minősége sem az igazi. A két gyenge pontja a kapcsolója és a burája, amely a napi használat során könnyen törik. A régi típusú lámpában égő izzók energiafelhasználása sem túl gazdaságos. A MÁV-nál 2011-ben nagyjából 111 millió forintot költöttek szárazelemre - ha az összes jegyvizsgálónál új lámpa lenne, csak az elemeken 26 milliót lehetne spórolni!

Kétfényű vörös lámpa az útátjárók fedezésére

A HRS-Traffic termékében ugyanis LED-ek világítanak, ezáltal hosszabb üzemidő és nagyobb fényerő elérése lehetséges. A világszínvonalú lámpa erős műanyag burkolatú, egyszerű kapcsolóval van ellátva, ráadásul csupán 240 gramm a tömege.

Belsőségek

Jelenleg a cég 3400 lámpáját a pályavasúti dolgozók 243 szolgálati helyen használják, de a MÁV-nál kisebb vevők, így a MÁV-Thermit Kft., az ISD-Dunaferr Zrt. és a Hajdu Infrastruktúra Zrt. is a HRS-Traffic part­nerei. Érdekesség, hogy a 4-es metróhoz is a HRS-Traffictől vásárolták a jelzőlámpákat. A lámpások nem állnak meg Magyarországon, a lehet­séges hazai vevők mellett a Balkán felé nyitnak. A legbiztatóbb tárgya­lások jelenleg két román szálon is futnak, de Ukrajnában, Albániában és Bulgáriában is teremhet babér a lelkes és értő csapatnak.

Készülnek az új lámpák<br>(fotó: HRS-Traffic)

Magyarországon jelenleg a MÁV-Start és a Rail Cargo Hungaria van szoros kapcsolatban a lámpásokkal, mindketten kocsivizsgálói lámpát szereznének be. A Startnál most fut egy közbeszerzési eljárás, ahova a HRS-Traffic is beadta a pályázatát. Ahol a lámpákat használják, onnan csupa pozitív visszajelzés érkezik: a vasutasok értékelik a fényerőt, a tartósságot, a kisebb fogyasztást és a megbízhatóságot.

Százhalombatta állomáson a HRS vasúti kézi jelzőlámpa menesztés közben<br>(fotó: HRS-Traffic)

A HRS-Traffic egyébként igazi vasútbarát cég. A Gyermekvasúton járműfelújítást végeznek, valamint 33 lámpát is adományoztak. Szintén a Gyermekvasút kapja a cég adózás utáni eredményének egy százalékát. A legelső lámpát a Fertőszéplakon működő vasúti lámpamúzeumnak adományozták, de a Közlekedési Múzeummal is fölveszik a kapcsolatot az ötezredik lámpa átadása érdekében.

Ezek mellett a szigetszentmiklósi szabadidős tevékenységek támogatását is fontosnak tartja a HRS-Traffic, így a július végén megrendezett sárkányhajó-evezős versenyen induló helyi csapatot pólókkal támogatta.

Támogató oklevél átadása a júliusi yermekvasutas avatáson

A HRS-Traffic lámpáinak a fényét a vak is látja, ahogy az idézet szól egy visszajelzésen, azon, amit a Dunai Finomító állomásfőnöke küldött a gyártónak.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.