Épül az élménycentrum, a helyiek tiltakoznak, későn?

MTI/iho   ·   2015.04.06. 13:45
vecentrum0

Lombár Gábor Balatonfenyves polgármestere közölte, a tervek szerint jövő szezonra elkészülő projekt minden szükséges engedéllyel rendelkezik. A hozzá tartozó szállodát hónapokkal ezelőtt, a 300–350 férőhelyes kikötőt a közelmúltban kezdte el építeni a magyar befektetők tulajdonában lévő Előny Kft. A település 1997 óta szeretne saját kikötőt, ami a rendezési tervében is szerepel a Nagyberek vizét Balatonba vezető Rigó-ároknál, a Balaton legnagyobb szabadstrandja mellett.

A beruházás személyhajó-állomásként is funkcionál majd. A szálloda húsz szobás, háromszintes, három plusz csillagos lesz, továbbá épül egy ezer négyzetméteres fedett játszótér is. Újdonságnak fog számítani a Balatonon, hogy úszó szálláshelyek is létesülnek.

Minden markolózással kezdődik... A képre kattintva galéria nyílik (fotók: MTI/Varga György)

A polgármester elmondta, a 450 méteres kikötőszárakra azért van szükség, mert a déli parton sekély a víz, és ahhoz, hogy a tőkesúlyos vitorlásokat is be tudja fogadni a létesítmény, megfelelő vízmélységig kell kifutnia. Szerinte a szomszédos szabadstrand profitál majd abból, hogy a megépülő mólószárak bevezetik a tó belsejébe a Rigó-árokból érkező huminsavas, egészségre ártalmatlan, de kellemetlen színű és szagú vizet, így a Nagyberekből időnként kipumpált víz kevésbé zavarja majd a fürdőzőket.

A két mólószár megépítéséhez megindult a sziklahordás a túlsó partról. A munka során mintegy 40 ezer tonnányi, 20 ezer köbméternyi követ raknak le a mederbe. Naponta tizenöt kamion fordul háromszor, hogy a kőbányákból a helyszínre szállítsa a köveket, amely munkafázissal április végéig szeretnének végezni.

– A beruházás megvalósulása nagy előrelépést jelenthet a minőségi turizmus felé, minimum tizenhét új munkahelyet teremt, és számottevően nőhet az adóbevétel – sorolta a polgármester, miért támogatja a település a projektet, elsősorban az engedélyeztetési eljárások felgyorsításával.

A beruházás ellenzői – akik már aláírásgyűjtési akciót is hirdettek az interneten –, elsősorban az eddig példa nélküli, fél kilométer hosszan a Balatonba nyúló mólószárnyak miatt aggódnak. Attól tartanak, hogy ezek problémákat okozhatnak a víz áramlásában, megváltoztatják a panorámát, továbbá megtörik az eddig szörfös és kite-os paradicsomnak számító vízfelületet. Utóbbival kapcsolatban a polgármester megjegyezte: a víziközlekedés szabályai szerint eddig sem lett volna szabad a strand előtti vízfelületen száguldozniuk a szörf és kite szerelmeseinek. Az ellenzőkhöz csatlakozott az LMP is. A párt garanciákat kér arra vonatkozóan, hogy a balatonfenyvesi vitorláskikötő építése során kiküszöbölhetők a környezetvédelmi szakma aggályai. Keresztes László Lóránt, a párt országos elnökségi tagja példátlannak nevezte az 500 méteres épülő móló méreteit. A párt az ellenvetések miatt a szakminisztertől vár garanciákat és arra is kíváncsi, hogy tizennyolc év után milyen indokok alapján adták ki az engedélyeket az építésre. Sallai R. Benedek, az LMP országgyűlési képviselője a természetvédelmi intézményrendszer alkalmatlanságának tulajdonította, hogy olyan határozatot adtak ki, amely szerint a móló létrehozásának nincs érdemi várható környezeti hatása – szerinte ekkora anyagot mozgató fejlesztésre ezt mondani szakmai hozzá nem értés.

Az ellenzéki politikus a jéghegy csúcsának nevezte az esetet és példákat hozott arra, hogy szálloda- és útépítésekhez erdővegetációkat irtanak ki, Natura 2000-res területeket veszélyeztetnek. Sallai R. Benedek álláspontja szerint a megmaradt intézményrendszer összeomlott, alkalmatlan arra, hogy szakmai ágazati szempontokat képviseljen, így a „nagyoknak” mindent meg lehet tenni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek