Érdek nélkül tetszik: lenyomni Skandináviát!

Garai Szakács László   ·   2014.10.18. 18:45
ik396_0

Az idei Magyar Formatervezési és Design Management Díjak átadóján az Iparművészeti Múzeumban bukkant föl ez a makett. Értők egyből rávágják, ez bizony egy Ikarus 396-os busz karosszériája 1985-ből, amelyet Örsi Ferenc, Torma Lajos és Mürschberger Rezső tervezett. Mögötte egyébként a Mino 1986-os cipőreklámja látható, az is izgalmas...

A múzeumban makettként volt jelen (fotó: MTI/Szigetváry Zsolt)

De vissza a járműhöz!

A wikipédia szerint az Ikarus 396-os az Ikarus 300-as szériájának legmagasabb színvonalú turistabusz típusa, amelyet főleg exportra készítettek. Épp emiatt a buszok a nyugati buszok stílusában, Scania- és Volvo-alvázakra épültek. A 396-osból számos altípust készítettek különböző műszaki paraméterekkel, volt köztük két és háromtengelyes változat is (így a 290-es típus után először készült újra háromtengelyes szólóbusz az Ikarus-nál). A sorozat buszait főleg svéd piacra készítették, ez megmagyarázza a Scania és Volvo alkatrészeket is, később aztán Magyarországon is használták szép számban.

A 396 altípusai
  • 396.00 – Volvo-alvázra készített busz skandináv megrendelésre.
  • 396.03 – A háromtengelyes: ez a típus is skandináv megrendelésre készült szintén Volvo-alvázon, extra hosszú, 14 és fél méteres – a többi 396-os egységesen 12 méter hosszú.
  • 396.21 – Scania-alvázas busz szintén skandináv megrendelésre.
  • 396.23 – Volvo-alvázas típus, létezett jobbkormányos kivitelben is.
  • 396.26 – Ez a típus már Csepel-alvázon készült, többek között a Hungarocamion Travels szerzett be ilyen buszt.
  • 396.27 – Hasonló a 396.26-hoz, Magyarországon a legelterjedtebb altípus.
  • 396.35 – Jobbkormányos export modell.
  • 396.61 – Távolsági busztípus Scania-alvázon.
  • 396.63 – Ez a típus is skandináv megrendelésre készült, Scania-alvázon.
  • 396.67 – Szintén Scania-alvázzal készített típus.
  • 396.68 – A másik háromtengelyes, noha az adatai szerint ez a modell 20 centiméterrel még rövidebb is a kéttengelyes társainál. 1988-ban kettőt gyártottak mindössze, itthonra, a Malévhez kerültek, csakúgy mint a korábbi háromtengelyes típus, igaz, az kimondottan reptéri célra készült.
  • 396.70 – Ez a típus DAF-alvázra készült, egyetlen példányban. A jármű a Bács Volánhoz került.
  • 396.81 – Önhordó karosszériás típus, amelyet számos Renault-alkatrésszel szereltek.
  • 396.87 – Ez a típus Rába-alvázra készült, néhány példány hagyta csak el a gyárat
  • 396.90 – Szintén Rába-alvázas típus, ugyancsak három tengellyel, de ebből csak a prototípus készült el.

A Mino cipőről meg ezt kell tudni...

Az Ikarus 396-os mögött, a háttérben lévő plakát 1985-ben Budapesten a Kálvin téren az Üllői út és a Baross utca között egy ház tűzfalán is látható volt.

Látta annak idején? Meddig lehetett ott? (fotó: Fortepan)

Sorozatunk korábbi darabjai

Érdek nélkül tetszik: villámok között

Érdek nélkül tetszik: a zöld komp

Érdek nélkül tetszik: három évet vártak rá, megérte

Érdek nélkül tetszik: megjött a kemény mag

Érdek nélkül tetszik: Párizs, 11 óra

Érdek nélkül tetszik: szakadt, koszos – és nem a miénk

Érdek nélkül tetszik: Tegel fölött az ég

Érdek nélkül tetszik: a Göhrener Brücke

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Infrastruktúra

Újra van győztese az észak-erdélyi autópálya építésének, talán most már elkészül a hiányzó tizenhat kilométer Aranyosgyéresnél

MTI/iho   ·   2022.08.09. 17:20

Az osztrák Strabag és a német Geiger romániai leányvállalatainak a konzorciumát hirdette ki győztesnek a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság az észak-erdélyi A3-as autópálya Kolozsvár és Marosvásárhely közötti hiányzó szakaszának a megépítésére kiírt pályázaton.

Közút Infrastruktúra

Lánchíd: az év végén visszaadható a hídpálya a forgalomnak

iho/közút   ·   2022.07.23. 12:00

Rekordidő alatt elkészült az új acél útpálya, ami a régi, elöregedett vasbeton-pályaszerkezetet váltotta fel. A behelyezett pályatáblák a híd teljes hosszán egybefüggő részt alkotnak, ennek köszönhetően már végig lehet sétálni a Lánchídon. A hídpályát várhatóan év végén visszaadják a forgalomnak.