Esős-zajos ünnep Floridában: százéves a légiközlekedés

iho   ·   2014.01.05. 17:00
cim

Nem sikerült a replika-repülés, de ezzel együtt nagyon is megünnepelték a kereskedelmi repülés megkezdésének századik évfordulóját a helyszínen, a floridai St. Petersburgben. Mint arról az iho/repülés is megemlékezett, 1914. január elsején az öböl két partja, St. Petersburg és Tampa között indult egy helyi vállalkozó szervezésében az első, kifejezetten utasszállításra szánt kereskedelmi légi járat, amelynek az adott értelmet, hogy az öböl tizenegy órás megkerülése helyett mindössze huszonhárom perc alatt volt elérhető egyik város a másik felől. A jegy öt dollár, az első utas St. Petersburg akkori polgármestere, a gép Thomas Benoist tizenhárom méteres fesztávolságú kétfedelű repülőcsónakja volt, egy hathengeres, hetvenöt lóerős motorral.

Az első légijárat az öböl fölött

A centenárium fő látványossága egy ugyanilyen gép repülése lett volna. Kermit Weeks, a világ egyik legnépszerűbb aviátora, a floridai Fantasy of Flight alapítója, számtalan újjáépített és eredeti oldtimer repülőgép tulajdonosa és pilótája néhány éve határozta el, hogy a fennmaradt rajzok alapján, az eredeti konstrukciónak tökéletesen megfelelő módon, ismét megépíti a Benoist repülőcsónakot, hogy száz év elteltével megismételje a nagy elődök sikeres repülését.

Azonban kiderült, hogy az ugyancsak az eredeti rajzok alapján megépített motor valamitől nem képes a levegőbe emelni a szerkezetet. A Benoist 2014 megkapta az FAA engedélyét az első startra, Weeks utána többször kísérletezett vele, a siklópróbák jól is sikerültek, de nem jött össze a felszállás, a motor nem bizonyult elég erősnek ahhoz, hogy a gépet elemelje a hullámokról.

Kissé rosszkedvű Weeks-portré a sikertelen próbarepülés után <br>(fotó: Fantasy of Flight)

Ráadásul január elsején az időjárás sem kedvezett a centenáriumi repülésnek, Floridában, legalábbis abban az övezetben kellemetlen, hűvös. esős idő volt, széllel. Egy már „bejáratott” kisebb géppel, a Mullet Skiff nevű repülőcsónakkal Weeks egyik kollégája végzett egy emlékrepülést, de maga a Benoist nem próbálkozhatott. Hogy azért a St. Petersburg történelmi múzeumánál az ünnepségre egybegyűlteknek mégis legyen valami fogalmuk az akkori technikáról, Weeks az összeszerelt gépnek beindította a motorját, és néhány percig a közönség hallgathatta a motor és a légcsavar tökéletes „zenéjét”.

Ha nem is repült, de megszólalt a gép

Weeks a tervek szerint 2014-ben tovább próbálkozik, hogy repülőképessé tegye a szerkezetet. Gyanítható, hogy áprilisra szeretné időzíteni a sikeres felszállást, amikor a világ egyik legnagyobb repülőtalálkozója, a főleg hidroplánokat, amfíbiákat, repülőcsónakokat és hasonló vízi-légiszerkezeteket vonzó Sun ’n Fun Fly-in kerül sorra a közeli Lakelanden.

A Weeks-kollekció legnagyobbja, a Sunderland

Kermit Weeks gyűjteménye egyébként több mint 150, javarészt működőképes, tökéletesen helyreállított vagy megépített gépből áll. Megvannak csarnokaiban, a hangárokban mindkét világháború legendás típusai, a két háború közti korszak különleges gépei, például a Gee Bee, vagy a földkörüli repülések révén híressé vált Lockheed Vega, több korai Sikorsky-típus, és az olyan ritkaságok, mint egy eredeti, soros motoros Fieseler Storch.

A legnagyobb példány egy Short Sunderland, a negyvenes évek gigantikus hidroplánjainak egyike, amely az utasszállítás aranykorában mint luxus óceánrepülő, a háborúban pedig ellenséges tengeralattjárók után szimatoló haditengerészeti járőrgép volt. Még egyszer érdemes kiemelni: Weeks mindegyik gépét vezeti, alkalmanként felszáll vele a múzeumhoz tartozó kétpályás füves reptéren. Mindenét repüli, ami repülőképes, és ilyenből egy hurrikán pusztítása ellenére egyre több és több van.

Az aranyérmes amerikai csapat a békéscsabai VB dobogóján, középen Weeks...

A gyűjtemény része Weeks több saját konstrukciója, egyikük nemes egyszerűséggel a Weeks' Solution nevet kapta. A megoldás valóban jónak bizonyult, és ez más helyszínek mellett épp Magyarországon bizonyosodott be: Weeks saját tervezésű és építésű, kétfedelű, a korszakban standard műrepülőgépként használt Pittseknél nagyobb és erősebb gépével, az amerikai válogatott tagjaként aranyérmes, egyéni összetettben harmadik lett, és hihetetlenül szép, dinamikus programmal, látványos örömrepüléssel nyerte meg a négyperces szabadprogramot.

...és a legendás Weeks' Solution ugyancsak 1984 nyarán a békéscsabai hangár előtt

Később talán ez a gépét is kiállítja, mint előzményét, a Weeks Specialt, de érdekesmód a Solution is restaurálásra szorul: Weeks blogbejegyzése szerint néhány éve valakik betörtek a Fantasy of Flight egy raktárába – és ellopták az ott tárolt gép hathengeres, 300 lóerős Lycoming motorját.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.