Európa bajban, szűkülő reptérkapacitások
Európa súlyos GDP-csökkenésre számíthat a reptéri kapacitás problémái miatt, 2035-ig ez a veszteség 230 milliárd euróra rúghat, állítja az európai repülőterek szövetsége.
Az ACI (Airports Council International) elnöke, Declan Collier úgy nyilatkozott, hogy Európa nagyon keveset tett azért, hogy a légi közlekedés betöltse a maga stratégiai szerepét a növekedésben és a munkahelyteremtésben.
Rövidlátás, mikropolitika, a szabályozás akadályai és az állami hiányok feltöltésének igénye: Collier ezeket a tényezőket sorolta fel, amiért az európai légiközlekedési szektor küszködik, hozzátéve, hogy nagyon kevés európai országnak van egyáltalán kidolgozott légügyi koncepciója, a politikai vezetés ignorálja a hosszú távú kihívásokat, fogalmazott az elnök.
Az Eurocontrol egy friss felmérése szerint az európai légikikötők kapacitási problémája erősen visszafogja a forgalom növekedését. A politikai támogatás hiánya és a pénzügyi problémák miatt a nagy európai repülőterek sorra fogják vissza fejlesztési terveiket. 2008-ban még 40 százalékos kapacitásnövekedést prognosztizáltak a repülőterek 2030-ig, ez a szám alaposan visszaesett, mostmár 2035-re sem több mint 17 százalék. Ez annyit jelent, hogy a következő évtizedekben mintegy 1,9 millió járattal és 237 millió utassal lesz kevesebb, mint amennyit korábban prognosztizáltak.
A dokumentum szerint a kapacitás növekedésének korlátai az egész kontinensen a késések, a reptéri zsúfoltság növekedését okozzák. Azok az országok, ahol különösen erős negatív hatással kell számolni: Törökország, az Egyesült Királyság, Hollandia, Bulgária, Magyarország, Németország és Lengyelország, hangzik az ACI jelentése. A szervezet elnöke utalt az Egységes Európai Égbolt második lépcsőjére, amit az Európai Bizottság most indított el, de noha ez az intézkedés fontos, nem segít a reptéri kapacitások gondjain, hangzik az ACI elnökének nyilatkozata. Mit ér a légtér kapacitásának növekedése, ha ehhez nincs megfelelő földi kapacitás? – tette fel a kérdést Collier.