Európai vasúti jegyek: átok, vagy áldás?

iho/vasút   ·   2023.01.14. 18:00
app

Az alacsonyan lógó gyümölcsökre összpontosítva egyszerű megoldásra kell törekedni: az utasélmény az egyetlen szempont, ami számít.

A nemzetközi vonatjegyek foglalása sok esetben továbbra is embert próbáló feladat. De mennyire kell mindenre kiterjedőnek lennie egy megoldásnak? Szükség van-e az egész kontinensre kiterjedő ütemtervre, vagy elegendők lesznek a helyben meghozott stratégiai döntések? Ez volt a témája a közelmúltban Amszterdamban megrendezett World Passenger Festival panelbeszélgetésének.

A vasutat választók nagyjából két csoportba sorolhatók: az ingázókéba, akik napi rendszerességgel szállnak vonatra, és a turistákéba. Az utóbbi csoport tagjai gyakran előre terveznek, és ezért kevesebb problémával találkoznak „Hollandiában egységes fizetési, hozzáférési rendszer működik a különböző koncessziós területeken, ugyanazt a kártyát lehet használni az egész országban, legyen szó akár különböző szolgáltatókról. Technológiailag ugyanis bármi megoldható” – érvelt a fórumon Jean-Philippe de Rek, a Thales Netherlands munkatársa. „Ki tudunk fejleszteni olyan utazási kártyát, amely lehetővé teszi, hogy akár a római metrón, akár egy londoni elővárosi vonaton utazhassunk, vagy buszozhassunk. Hollandiában a különböző közlekedési társaságok szolgáltatásainak igénybevételére QR-kód vagy EMV-alapú intelligens fizetési kártya használatával nyílik lehetőség. Mindkét technológia a nemzeti fizetési rendszereken túlmutatóan is használható. Nem tudom eldönteni, hogy szükség van-e egy európai szintű szabályozásra, az egész kontinensre érvényes közlekedési kártyára, de Hollandiában az egységesítés segített eljutni oda, ahol ma tartunk” – állapította meg De Rek.

Fókuszban a gyakran utazók

A moderátor Jon Worth (blogger, a Trains for Europe munkatársa) szerint jelenleg nehéz határokon átnyúlóan utazni (vesd össze: nemzetközi vasúti uatzások). Worth a tapasztalataiból vonta le ezt a következtetést, miután a legutóbbi nyarat azzal töltötte, hogy vonattal beutazta Európát. Szerinte prioritást kell élveznie a rendszeresen csak egyetlen határt átlépők zökkenőmentes utazásának. Søren Bom, Dánia fővárosi régiójának mobilitási, éghajlati és oktatási vezető tanácsadója egyetértett a megállapítással, mondván miközben a svédek többsége vonattal lépi át a dániai határt, fordítva ez már nincs így. Hogy miért? Mert amíg Svédországban applikációval lehet foglalni és fizetni, addig Dániában a kevésbé rugalmas megoldás utazási kártya használatos. Bom azzal érvel, hogy az ilyen jellegű kérdések megoldása nagyban megkönnyítené a nemzetközi vonatközlekedést. Az SBB képviselője, Alexander Gellner csatakozott az előtte szólókhoz: a rendszeres utazók érdekeit kell előtérbe helyezni, nem pedig azokét, akik „Helsinkiből szeretnének Lisszabonba eljutni”. Gellner megfogalmazta azt is, hogy miért hiányzik még mindig a központi, talán az egész EU-ra kiterjedő megközelítés. „A legtöbb szolgáltató, beleértve az SBB-t is, a belföldi piacra összpontosít, arra, ahol a bevételeik akár kilencven százalékát is megszerzik. Ennek a gyakorlatnak a fellazítását a nemzetközi vonatjegyek foglalásának szabványosítása segítheti elő.” Elsődleges megoldásként a UIC és a jegyértékesítők által kifejlesztett jegykiadó rendszerek szabványát, a nyílt, úgynevezett Open Sales Distribution Modelt, az OSDM-t említette. „Ez szabványosítani fogja az egész folyamatot, az országok számáról függetlenül” – így Gellnter.

Ösztönzők

„Az Európai Unió folyamatosan artikulálja a határokon átnyúló közösségi közlekedés fontosságát, de valóban mindent megtesz annak érdekében, hogy ez megvalósuljon?” – tette fel a kérdést Worth. Kimondva, kimondatlanul tudjuk, az Unió a vasút vonatkozásában elsősorban kijelentésekben erős, ami ebben az esetben valószínűleg nem is akkora baj: a beszélgetés résztevői ugyanis egyetértettek abban, összességében nem biztos, hogy a legjobb ötlet a foglalási folyamatra vonatkozó egységes uniós szabályozás. „Ez a piac talán túl nagy ehhez. Helyi megoldásokra van szükségünk, mivel az A és B országok közötti határ átlépése más megoldást igényelhet, mint a C és D közötti” – foglalta össze a vitapartnerek gondolatait Worth, nem vita tárgyává téve az alapvetést, miszerint „az alacsonyan lógó gyümölcsökre összpontosítva egyszerű megoldásra kell törekedni, mert végül is az utasélmény az egyetlen szempont, ami számít.”

World Passenger Festival panelbeszélgetéséről eredtileg az OVPro.nl tudósított.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút Röviden

Az EU több mint 35 ezer ingyenes Interrail-bérletet oszt szét fiatalok között, 779-et a magyar fiataloknak

MTI   ·   2024.06.03. 16:16

Az EU Erasmus+ program részét képező DiscoverEU-program legutóbbi pályázatának nyertesei 2024. július 1. és 2025. szeptember 30. között egyedül vagy legfeljebb ötfős csoportokban utazhatnak Európa-szerte. A fogyatékossággal élő vagy egészségügyi problémákkal küzdő résztvevők kísérőket is vihetnek magukkal.

Nagyvasút Vasút

Utolsó figyelmeztetés

iho/vasút   ·   2024.05.12. 12:00

Az Európai Bizottság indoklással megalapozott állásfoglalásában szólította fel Bulgáriát, Észtországot, Szlovéniát, Horvátországot, Szlovákiát és Írországot arra, hogy a TEN-T irányelvet ültessék át nemzeti jogrendjükbe.