F-22: vissza a hangárba!

iho/repülés   ·   2011.10.24. 19:00
nyito

A repülések leállításának oka ismét a már sokat emlegetett fedélzeti oxigénellátó rendszer hibája. Emiatt elsőként október 21-én a Langley F-22-eseit állíttatta le 1. Vadászrepülő Ezred parancsnoka, Kevin Robbins ezredes. Ehhez joga volt: a május 3-án elrendelt, négy és fél hónapos repülési szünetet követően szeptember 21-e után csak úgy indulhatott újra az F-22-esek repülése, hogy az alakulatok parancsnokai engedélyt kaptak arra, hogy szükség esetén saját hatáskörben leállítsák az általuk üzemeltetett vadászbombázók repülését. Pont ezt tette elsőként Robbins ezredes, miután az egység egy pilótája október 20-án repülés közben oxigénhiányos állapotba került: azaz az OBOGS-rendszer ismét életveszélyes helyzetet idézett elő a fedélzeten.

...és akkor azt hittük, megfejtettük... <br>(fotó: af.mil)

Az F-22-esek szeptember végén a fedélzeti oxigénellátó rendszer cseréje vagy nagyjavítása nélkül, csupán a rendszer ellenőrzését és kisebb módosítását követően kaptak ismét felszállási engedélyt, mert akkor a légierő úgy gondolta, minden lehetséges kockázati tényezőt ellenőriztek és kiküszöböltek. A pilóták repülés közben a vér oxigénszintjét mérő riasztórendszerrel repülnek, mely azonnal figyelmezteti a pilótát, ha szervezete nem kap elég oxigént. A leszállásokat követően pedig vérvétel is történik, ahol az oxigénszint mellett a légzőrendszeren keresztül bejutott gázok, gőzö nyomait keresik.

Alaszka: vissza a hangárba! <br>(fotó: af.mil)

A leállításhoz csatlakozott az alaszkai Elmendorf-Richardson Egyesített Légibázis is: itt a 477. Vadászrepülő Század 40 F-22-ese kényszerült pihenőre hasonló okokból. Bár itt nem tapasztaltak problémát repülés közben az OBOGS-rendszerrel, de a bázis vezetése elővigyázatosságból leállította a repüzemet. A szünet egyelőre nem meghatározott ideig tart.

Kapcsolódó hírek