Feljelentés a Debreceni Járműjavító ügyében
Csalás, okirathamisítás, hűtlen és hanyag kezelés gyanúja miatt ismeretlen tettes ellen tett feljelentést Korondi Miklós jobbikos országgyűlési képviselő a Debreceni Járműjavító (DJJ) Üzem privatizálása miatt.
A képviselő sajtótájékoztatóján azt mondta, az elmúlt időszak kormányai felelőtlen és szakmaiatlan módon privatizálták a magyar árufuvarozási részleget, már a MÁV Cargo osztrák cég részére történő eladása is stratégiai hiba volt, azt állami kézben kellett volna tartani.
A feljelentés azt tartalmazza: az Országgyűlésnek a MÁV Zrt. jelenlegi gazdasági helyzetét vizsgáló bizottsága átvizsgálta a MÁV-csoport gazdálkodásának egyes szeleteit, különös tekintettel arra, "hogy az utolsó szocialista nagyvállalatnál, amely bevételének 52 százalékát meghaladóan közpénzből - állami támogatásból - gazdálkodik, rengeteg korrupciógyanús kiszervezés, privatizálás, nagyvonalú mecenatúra történt", ezzel szemben a tényleges közlekedés területén jelentős visszafejlődés tapasztalható. A gyanús esetek egyik "gyöngyszeme" a Debreceni Járműjavító (DJJ) Üzem eladása volt.
A dokumentum szerint a DJJ-t a MÁV 1992-1993-ban privatizálta, azaz MÁV-tulajdonú kft.-vé alakította. Ennek keretében apportként 165 darab vasúti tartálykocsit tett be a cégbe, a kocsikat bérbeadás útján értékesítették. 2004-ben a MÁV vezetése elhatározta, hogy "reorganizálja" a céget, ennek keretében 500 dolgozótól váltak meg. A társaság a tartálykocsiparkot egy román cégnek, a Grampet Holdingnak értékesítette, "gyakorlatilag ócskavas áron adták el a vagonokat" - írta az ellenzéki politikus.
Szerinte az értékesítés furcsa körülmények között zajlott le, a feltételek között szerepelt ugyanis, hogy bárki, aki megvásárolja ezeket a tartálykocsikat, Magyarországon nem használhatja őket, tehát nem forgalmazhat, nem szállíthat velük Magyarország területén. Ezt a kitételt később ugyan kivették a kiírásból, de akkor már késő volt, már egyedül a Grampet - amely a képviselő szerint hibás kocsikat gyárt - maradt bent a körben és neki értékesítették a vagonokat.
2006-ban egy uniós közbeszerzési pályázaton indult a társaság, amelynek kiírója a német állami vasút volt, és speciális ércszállító teherkocsik gyártására vonatkozott. A DJJ akkori menedzsmentje - a MÁV jóváhagyásával - pályázott erre a projektre és elnyerte. A politikus szerint ez a nagy projekt gyakorlatilag 2 milliárdos veszteséget okozott a cégnek.
Végül a DJJ-t a MÁV 72,5 millió forint vételárért adta el a Grampetnek. A feljelentésben az áll: a cég privatizációját tárgyaló testületi előterjesztésből megállapítható, hogy az igazgatási előterjesztés a döntéshozót félreinformálta. "A feltehetően irányított értékelésen kívül a MÁV vezetői az adásvételi szerződésben több tekintetben komoly engedményeket tettek a vevőnek: összességében mintegy 50 százalékban csökkentették ezt a kirívóan csekély vételárat" - olvasható az iratban.
A dokumentum szerint az Országgyűlési vizsgálóbizottság további vizsgálatokat kért, javasolta, hogy a kormánymeghatalmazott teljes körűen vizsgálja meg a DJJ értékesítését, valamint az értékesítési kényszert megalapozó érckocsitendert a jelen jelentésben megállapítottakra figyelemmel. A DJJ eladása során lefolytatott értékesítési eljárást a bizottság aggályosnak találta - olvasható a dokumentumban.
Korondi Miklós azt mondta: reméli, hogy végre a BKV-val párhuzamosan a MÁV-nál is megállapítják azok felelősségét, akik a közvagyont elherdálták.