Figyelem: lopott repülőgépeket keres egy dániai klub!

iho   ·   2017.11.08. 11:15
cim

Az eltűnt gépek egyike...(fotók a repülőklub honlapjáról és Facebook-oldaláról, a klubelnök engedélyével)

Elképesztő esetről kapott levelet a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség: Dániában az egyik helyi repülőklubtól elloptak hat vitorlázógépet.

A jutlandi Aviator-Aalborg Gliding Club gépei szétszedve a szállítókocsijukban pihentek, amikor ismeretlen tettesek valamikor október 31. és november 2. között, feltehetően ugyancsak szállítókocsikon, vagy esetleg egy vagy két teherautó rakterében vitték el az értékes vitorlázó gépeket.

...és egy kipakolt szállítókocsi

A klub elnöke az iho/repülést arról tájékoztatta, hogy az ismeretlenek zárt hangárból vitték ki a szállítókocsikat és kiemelték belőlük a gépeket. A dán rendőrség „professzionális tolvajokat” gyanít az ügy mögött, és nemzetközi vizsgálatot indított, mert ugyan Dániában számos repülőklub működik, a rendőrök gyanúja szerint a tolvajok külföldről jöhettek.

A sportrepülők a dán repülőszövetségen keresztül terjesztett körlevelükben arra kérnek mindenkit – nyilván valamennyi elérhető vitorlázórepülő nemzeti szövetségnek írtak – hogy aki bármit tud az ügyről, a klub elnökének telefonáljon, neve Jens Bonderup Kjeldsen, a száma: +45 40552424.

Napokkal a bűntény előtt: hangárban, szállítókocsin a szétszedett gépek

Az eltűnt gépek listája, a típus, a lajstromjel, a farokjel és a sorozatszám:

  • Duo Discus T OY-RAX     1W 294, 28 (T)
  • LS4                 OY-XRF   G4 4788
  • LS4                 OY-XPX   PX 4654
  • LS6                 OY-XRG   G2 6217
  • DG400            OY-XPD   PD 4-183
  • Pegase            OY-RGX   RG 101077

A Duo Discus és a DG400 is motoros változatok, az előbbi egy Solo 235-össel, a másik egy Rotax 505-össel volt felszerelve.

Nem lesz könnyű az Aviator-Aalborg klub élete a továbbiakban

Kjeldsen portálunknak elmondta, tegnap estig semmiféle új információ nem jutott el hozzájuk a gépekről. A dán klub önkéntesekből áll össze, a hat gép elvesztése nehéz helyzetbe hozza a sportrepülőket, bár néhány kétüléses és egy együléses kiképzőgépük megmaradt.

Az ellopottak közül a Pegase és a DG400 volt személyi tulajdon, a többi négy a klubé. A gépeknek volt biztosításuk, ha tehát nem kerülnek elő, valamennyire kompenzálják a hiányukat, de sok pénzbe és sok fáradtságba kerül majd, hogy az állomány felét kitevő hat vitorlázógépet pótolják, lehetőleg még a jövő évi szezon kezdetéig.

Egy másik gép, amelyről semmit sem tudnak

A Magyar Vitorlázórepülő Szövetség elnöke szerint ilyen esetre még nem volt példa: Gyöngyösi András legalábbis nem emlékszik hasonló esetre, egyszer egy nemzetközi versenyen egy csapat véletlenül a sajátja helyett más szállítókocsiját akasztotta vontatóra, de ez valóban nem lopás volt, hanem tévedés.

Arról, hogy miképp lehetséges egy lopott repülőgép értékesítése illetve használata – hiszen végül is egy vitorlázógép elsősorban attól értékes, hogy repül – a magyar szövetség vezetője annyit tudott mondani, elképzelhető, hogy vannak a világon olyan helyek, országok, nyilván nem Európában, ahol most van fellendülőben ez a sportág, és ott talán lehetséges hamis „személyazonossággal” használni a gépeket. A gépek iratai nem voltak a szállítókocsikban, megvannak, ezt a dán klubelnök is hangsúlyozta az iho/repülés kérdésére: legálisan sehol nem lehet repülni velük.

A klub flottájának a felét vitték el, ki tudja, hová...

Mivel a dánok leveléből az derül ki, hogy elég jól felszerelt példányok voltak, az sem lehetetlen, hogy egy-egy motor vagy műszer önmagában is eladható értéket jelent. Erre utalnak az EuroGa General Aviation portál hozzászólói, de ők is csak a Rotax-motorokról tudnak, mint lehetséges másodlagos piacról, bár nem tartják kizártnak ők sem, hogy olyan országokban repülnének majd tovább a gépek, ahol a hatóság emberei nem nézik a gép gyártási számát és nem kérik a papírjait.

De persze az is érdekes kérdés, hogyan lehet a hosszú szárnyú műanyag gépeket a megfelelő papírok nélkül bármilyen módon kivinni az Unió területéről. Egy másik fórum hozzászólója azt sem tartja kizártnak, hogy a gépek egyes részegységeit használják fel javított példányokhoz valahol, de az is lehet, hogy a motorokat amatőr gépépítők próbálják „hasznosítani”.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek