Fő különbségek a facility management software típusok között

iho   ·   2022.07.08. 12:45
facilitymanagerazirodajaban

A létesítménygazdálkodás kezdetét körülbelül az 1970-es évekre teszik. Akkor még egyszerűbb, házmesteri jellegű feladatok jellemezték ezt a munkakört. Az urbanizáció és a technológia rohamos fejlődésének köszönhetően hamar kibővült az ingatlangazdálkodó szakemberek feladat- és felelősségi köre, és ma már nehéz behatárolni, hogy mi tartozik ebbe a szolgáltatáshalmazba. A szakmával együtt fejlődtek a facility managerek munkáját támogató, ma már digitális alapon működő rendszerek is. Napjainkban a különböző létesítmények és szervezetek eltérő igényeire már más-más rendszer nyújt megoldást. De vajon melyek a leggyakoribb facility manager software megoldások és hogyan segítik a létesítménygazdálkodási szakemberek munkáját? Ha érdekel a válasz, akkor olvass tovább, cikkünkből megismerhetsz négy népszerű facility management software kategóriát és azok fő különbségeit.

Mi az a facility management software?

A facility management software lehetővé teszi a szervezetek számára, hogy a teljes ingatlanportfóliót, a munkaerőforrás adatokat, valamint a javítási és a karbantartási programokat egy könnyen kezelhető, digitális irányítópultról irányítsák. Az ilyen típusú szoftverek célja, hogy a létesítménygazdálkodási szakembereknek időt és pénzt takarítsanak meg épületeik, eszközeik valamint bérlőik hatékonyabb és eredményesebb kezelésével.

Számítógépes karbantartásmenedzsment rendszerek (CMMS)

A CMMS (Computerised Maintenance Management System) karbantartási szakemberek és vezetők munkáját naprakész adatokkal segítő facility management software. Kiváló eszköz a karbantartási teljesítmény mérésére, valamint a kapcsolódó munkálatok hatékonyságának növelésére. Segít a fizikai berendezések és egyéb eszközök, valamint az épületgépészeti megoldások kezelésének és rendelkezésre állásának optimalizálásában.

Mire használható egy CMMS facility management software?
  • Munkaidő és szabadságok nyilvántartása
  • Eszközök, gépek, karbantartások kezelése
  • Bejelentések fogadása és kezelése
  • Munkalapok és elszámolások nyilvántartása
  • SLA-k nyomonkövetése
  • Adatgyűjtés és beszámolók készítése
Vállalati eszközkezelés (EAM)

Az Enterprise Asset Management, magyarul vállalati eszközkezelő rendszer egy olyan facility management software, amely holisztikus képet ad a szervezet fizikai eszközeiről és infrastruktúrájáról azok teljes életciklusa során. Az EAM rendszer számos más hasznos funkcióval rendelkezik az eszközök életciklus kezelése mellett. Ilyen például az MRO anyagkezelés, a szolgáltatási szerződések kezelése, a munkarendkezelés, illetve a jelentéskészítés és elemzés.

Mi a különbség az EAM és a CMMS facility management software között?

Első pillantásra minimálisnak tűnhetnek a különbségek az EAM és a CMMS szoftverek között – mindkettő segíti a szervezeteket a reaktív stratégiáról a megelőző stratégiára való átállásban a karbantartási tevékenységek, a készletkezelés és a munkarendelések automatizálásával. De ahogy a neve is mutatja, a számítógépes karbantartás-irányítási rendszert (CMMS) elsősorban a karbantartás irányítására használják az eszköz élettartamának működési szakaszában – abban az időben, amikor az üzemben van, és a létesítmény produktív részeként működik. Az EAM facility management software ezzel szemben az eszköz teljes életciklusát kezeli, a létrehozástól, vagy a beszerzéstől a selejtezésig.

Számítógéppel támogatott létesítménykezelés (CAFM)

Hogyan rögzíti, elemzi és használja fel a létesítménygazdálkodási csapat az összes olyan adatot, amelyért felelős az üzletmenet folytonosságának biztosítása érdekében? A CAFM (Computer Aided Facility Management) szoftver előtt erre a kérdésre nem volt egyszerű a válasz. Az analóg eszközök, táblázatok, tervrajzok, elrendezési diagramok és regisztrációs lapok sora, olyan papír és dokumentum hegyeket hozott létre, amelyeknek kezelése és feldolgozása hatékonynak semmiképp sem volt nevezhető.

A mai modern CAFM facility management software-k teljes körű támogatást és átfogó megoldást nyújtanak a létesítménygazdálkodók számára. Lefedik az ingatlangazdálkodási folyamatokat, és a kapcsolódó adatfeldolgozást is. Segítségükkel a szakemberek teljes ingatlan- és ingóság vagyonukat egy jól átlátható, digitális felületen kezelhetik, mindig friss adatokkal dolgozhatnak és döntéseiket megfontoltabban hozhatják meg.

A CAFM rendszerek komplex megoldást nyújtanak a facility managerek számára, segítik a hatékony erőforrás-menedzsmentet és hozzájárulnak a megtérülő gazdálkodáshoz.

Integrált munkahely-menedzsment rendszerek (IWMS)

Az IWMS (Integrated Workplace Management System) segít a szervezeteknek optimalizálni a munkahelyi erőforrások felhasználását, ideértve az infrastruktúrát, a vállalat irányítását, az ingatlan portfóliót és annak eszközeit is.

Az IWMS facility management software képes öt funkcionális területet – vagy ezeknek néhány kombinációját – integrálni a vállalkozáson belül:

  1. Ingatlankezelés
  2. Tőkeprojekt-menedzsment
  3. Létesítmények működtetése
  4. Karbantartásmenedzsment
  5. Fenntarthatóság és energiagazdálkodás
IWMS vagy CMMS?

Az IWMS és a CMMS facility management software megoldás-e a megfelelőbb, azt az adott létesítmény karbantartási szükségletei határozzák meg, valamint az, hogy ki kezeli azokat.

Ha a létesítménykezelő hatáskörébe tartozik az alkalmazottak és más, az épületet használó személyek hibabejelentésének kezelése, és továbbítása a karbantartóknak és más részlegeknek, akkor az IWMS lehet a megfelelő választás. Ez a facility management software lehetővé teszi ugyanis az ingatlangazdálkodó szakemberek számára, hogy hatékonyabban felügyeljék a karbantartást, betekintést enged a gyakori problémákba és a javításuk költségeibe is.

CAFM vs IWMS facility manager software

Az IWMS és a CAFM megkülönböztetésének egyszerű módja, ha egy gyakorlatias megközelítésből nézzük. Míg a CAFM rendszer elsősorban adminisztratív eszközöket kínál valamennyi létesítmény számára, addig az IWMS telepíthető erőforrásokat a munkahelyek számára.

Összegzés

Ahány ház, annyi szokás – tartja a mondás. Itt talán úgy használhatnánk, hogy ahány létesítmény, annyiféle igény. Ahogyan feljebb is láthattad, a modern ingatlangazdálkodási szakemberek már számos digitális megoldás közül választhatnak a hatékonyabb, átláthatóbb és jövedelmezőbb üzemeltetés érdekében.

Neked melyik facility manager software megoldás tűnik a legjobbnak?

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Blog Utasellátó

Tapasztalat vagy intuíció?

iho   ·   2022.08.08. 16:40

A sportfogadás milliókat vonz, mégpedig ellenállhatatlan erővel. Ez nyilván nem meglepő, mert a sport önmagában kedvelt, miközben ha mindez egy kis fűszerrel tovább bolondítható, akkor minden adott a jó szórakozáshoz!

Blog Utasellátó

Segítség, tele van a vállalkozásom adósságokkal! Van jobb megoldás a hitelnél?

iho   ·   2022.07.28. 10:00

Likviditási problémáid miatt segítségért kiáltasz, de a bankban ismét csak egy újabb hitelt ajánlottak? Ez persze nem meglepő, de nem jelenti azt, hogy ez az egyetlen és a legjobb megoldás. Vállalkozásunk likviditási problémái számos módon kezelhetőek, cikkünkben pedig három olyan lehetőséget mutatunk be, amelyhez nem szükséges hitelfelvétel.