Fontos változások a közúti fuvarozásban

iho   ·   2014.04.08. 10:28

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének közleménye szerint sok jelzés érkezett korábban is, aztán ellenőrzések tapasztalatai megerősítették, hogy az unión kívüli fuvarozók tömegesen élnek vissza a határellenőrzések részleges eltűnésével, és egyszer használatos engedélyekkel többször is vállalnak fuvarfeladatot. Ugyanígy az uniós fuvarozók 3. országos tevékenységéről is beszélhetünk. Mint írják, szükség volt tehát más szereplők felelősségének a megteremtésére is, ha már a hatósági ellenőrzések esetlegessé váltak egy fuvarfeladat esetében. Mivel egészen bizonyosan a fel- illetve lerakás az a helyzet, ahol az áru (és a jármű) megáll, és az okmányok kezelése történik, ezért legjobbnak tűnt a felrakásnál megpróbálni megfogni a jogsértést. Így különösen a felrakóhelyek, de a lerakók kötelezettségének előírása irányában is tettünk lépéseket.

A kormány egy tavalyi rendeletben már tavaly október 1-i hatállyal szerepeltette az engedélyek meglétének és megfelelőségének felrakóhelyi ellenőrzését, mint kötelezettséget. De ez a szabályozás még nem érintette az engedélyek kezelését, és főleg nem hozott létre szankciókat a kötelezettségek elmulasztásának esetére.

Az MKFE 2013. december 14-i küldöttközgyűlésén döntött arról, hogy kezdeményezi a jogszabályok módosítását úgy, hogy az teremtse meg, az engedélyek kezelésének részletes szabályait, a felrakóhelyek és lerakók kötelezettségét bővíti, valamint mindezek elmulasztásának esetére bírságolás lehetőségét hozza létre.

A május 4-én életbelépő fontos változások a következők:

A Magyarországon külön kétoldalú, vagy többoldalú egyezmény alapján kiadott engedéllyel végezhető fuvarozás esetében az engedélyen (CEMT-engedély esetében a fuvarnaplóban) a határátlépés helyét és pontos idejét (nap, óra, perc) és a jármű kilométeróra-állását fel kell tüntetni. A jogszabály úgy fogalmaz, hogy amennyiben a későbbiekben valamilyen, erre a célra szolgáló berendezések telepítése megtörténik a határainkon, akkor ezekkel kell ezt elvégezni, hiányukban kézi rájegyzéssel.

A fentebb említett engedélyeket a felrakó- illetve lerakóhelyeken a fuvarozó köteles bemutatni.

A felrakóhely nem megfelelő engedély (vagy annak hiánya) esetében megtagadhatja a felrakást, illetve mind a felrakás, mind a lerakás esetében (utóbbinál a címzett) köteles e tényt bejelenteni a közlekedési, vám- illetve rendőrhatóság valamelyikénél, amelyek jogosultak a bejelentés kapcsán a helyszínen megjelenni és intézkedni.

A felrakáskor illetve lerakás alkalmával az engedélyen annak helyét és pontos idejét, valamint a fuvarozó jármű kilométeróra-állását ugyancsak fel kell tüntetni. A felrakó- illetve lerakóhely a fuvarlevél ott maradó példányához köteles csatolni az így kitöltött engedély másolatát és megőrizni azt egy évig.

A fentebb felsorolt kötelezettségek bármelyikének megszegése 300.000 forint közigazgatási bírság kiszabását vonja maga után.

Másik fontos határozata volt a december 14-i Rendkívüli Küldöttközgyűlésnek a Komplex Ellenőrzési és Bírságolási Útmutató (röviden: KEBU) megalkotására hozott jogszabályok betartására vonatkozó követelés. A most megjelent jogszabály kurtán-furcsán ugyan, de az eredeti, 2009. december 31-i határidőt 2014. december 31-re módosította. Értékelésünk szerint ezzel ez a Kormány saját maga is megszabott egy határidőt (az eredeti még az előző vállalása és elsődleges mulasztása volt), illetve eleve kifejezte azt a szándékát, hogy a KEBU megalkotásával egyetért.

* * *

Indóház Online - Hivatlan oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a holdon, a síneken vagy a sínek mellett, a tűzön vagy a vízen történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

 

 

Kapcsolódó hírek