Franciaország: stop a gépbeszerzéseknek

iho/repülés   ·   2013.08.10. 12:45
nyito

Komolyan érintheti az európai repülőgépgyártó óriás katonai repülőgépekkel foglalkozó szárnyát, az Airbus Military-t, a francia kormány most bejelentett tervezete. Ha az elhangzottak valóban a katonai költségvetés részei lesznek, gyakorlatilag nem lesz olyan repülőgép-beszerzés, ahol a következő hat esztendő során nem csökken le radikálisan a beszerzett gépek száma és/vagy a beszerzés üteme.

Dassault Rafale és Mirage 2000D: Líbia sem volt elég a csökkentések elkerülésére <br>(fotó: Francia Légierő)

A rossz hírek hozója Jean Yves Le-Drian védelmi miniszter volt, aki a 2014-2019 közötti ciklus 190 milliárd eurós beszerzéseiről mondta el elképzeléseit. Kezdjük a legharapósabbal, Líbia hősével, a Dassault Rafale vadászbombázó repülőgéppel. Ebből a típusból a hat év alatt 26 gépet kaphat majd a légierő és a haditengerészet – összesen. Ez évi alig több, 4 gépet jelent, míg jelenleg évi 11 Rafale-t adnak át a francia fegyveres erőknek. 2019-re így a megrendelt 180 gépből 152-re kerülhet francia felségjelzés.Igaz, a hazai kereslet visszaesését egyensúlyozhatja a 126 gépes indiai megrendelés tárgyalásainak sikeres lezárása, illetve egy esetleges brazíliai, malajziai vagy egyesült arab emirátusokbeli exportmegrendelés.

Nem járt jól a mostanában amúgy is viharoktól, megrendelés-visszamondásoktól tépázott Airbus A400M Grizzly-program sem. 2019-ig 15 gépet kapna a légierő, s idén is a tervezett három helyett csak két gép állhatna szolgálatba. A harmadik már átcsúszna 2014-re. Ez egyben azt is jelenti, hogy a jelenleg hadrendben álló 14 darab Lockheed Martin C-130H Hercules modernizálása és üzemidő-meghosszabbítása is elkerülhetetlenné válik, a váltótípus csúszása miatt.

Az első török A400M hajtóműpróbázik. Az export mentheti meg a típust? <br>(fotó: Airbus Military)

Csúszhat a várva várt hazai tankerporgram elindítása is. Bár az Airbus A330 MRTT (többfeladatú tanker- és szállítógép) 12 gép beszerzésére méretezett programja elindulhat 2014-ben, de 2019-ig összesen két gép vásárlására lesz fedezet.

Airbus A330MRTT utántöltés közben. Két gép mire lesz elég? <br>(fotó: Airbus)

Helikopterek: az Eurocopter aránylag jól megúszta a kurtításokat, hiszen 42 NHIndustries 90 szállítóhelikoptert és 16 Tiger HAD harcihelikoptert gyárthat majd le Franciaországnak. Emellé érkezhet – megfelelő képességű hazai típus hiányában – 12 General Atomics Reaper felfegyverezhető, távolról irányított felderítő repülőgép és 14, kisebb repülési magasságú és távolságú, taktikai UAV.

A felújítások területén a Mirage 2000D vadászbombázó hat, míg az ATL-2 Atlantique haditengerészeti felderítő és tengeralattjáróvadász repülőgép két példánya újulhat meg. Ez utóbbiból összesen 15 gépet terveznek modernizálni, így a típus akár 2030 után is hadrendben maradhat.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.