Fülöp herceg: csaknem hatezer repült óra…

Márványi Péter   ·   2021.04.10. 09:00
foto2cr2

A királynő férje igazi repülőember volt, nem véletlenül látogatta meg Fairfordban a magyar huszárokat.

Az edinburghi herceg halála az aviatikának is gyász. Fülöp herceg, még mielőtt a királyi ház tagja lett volna, őszinte híve lett a repülésnek, annak ellenére, hogy súlyos családi tragédia fűződik egy légikatasztrófához, amelynek során 1937-ben  szeretett nővére, Cecilie egy Ju-52-esen vesztette életét Németországból  Anglia felé repülve. Felszálláskor még jó volt az idő, de egyre sűrűbb lett a köd, a pilóta a belgiumi Ostendben próbált leszállni, de a gép szárnya kéménynek ütközött, senki nem élte túl a balesetet.

A repülés iránti vágyát azonban ez az esemény sem törte meg, eredetileg a háborús szolgálatát a Királyi Légierőnél szerette volna teljesíteni, de végül 18 évesen a haditengerészethez került, itt harcolt a háborúban a Földközi-tengeren és a csendes-óceáni hadszíntéren.

Már a királynő férjeként, 1952-ben kezdte repülő kiképzését Chipmunkon, majd az amerikaiak jeles iskolagépén, a North American Harvardon folytatta.

Oktatója Caryl Ramsay Gordon repülőhadnagy volt. Ugyanabban az évben decemberben repült először szólóban, majd 1953-ban kapta meg a szárnyait és Harvardjával átrepülhetett a Buckingham palota fölött.

A RAF instruktorai úgy jellemezték, mint az átlagnál jobb, mindig a biztonságot szem előtt tartó, megfontolt repülőembert, „kivételes érzékkel és képességekkel”. Néhány év múlva megszerezte jogosítását helikopterre is, ő lehetett az első a királyi családból, aki saját maga vezette forgószárnyason szállhatott fel a Buckingham kertjéből.

Az aktív szolgálatból kilépett, de továbbra is repült, amikor csak tehette, érdekes  mozzanata volt, hogy kipróbálhatta bal ülésben a British European Airways új gépét, a Trident jobb ülésében az oktató kapitánnyal, az utastérben pedig a BEA elnökével, és a háromhajtóműves gyönyörű géppel két leszállást hajtott végre. 76 évesen, 1997-ben hagyta abba a repülést, 5986 órával és 59 különböző típussal.

(fotó: voice.inxelo.aero)

Ami pedig a szerző címlapfotóját illeti: 1993-ban a legnagyobb nemzetközi repülőtalálkozó, az Air Tattoo vendégeként látogatta meg a katonai repülőshow különleges résztvevőit, a magyar Sky Hussars köteléket. A négy MiG-21-esből álló formáció a találkozó sztárja volt, és egészen odáig a taszári kötelék jelentette a legfontosabb eseményt – amíg két orosz MiG-29-es össze nem ütközött bemutatórepülés közben a levegőben. A pilóták sikeresen katapultáltak, a baleset pedig „ellopta a show-t”, a médiafigyelmet, de a szakma számára mégiscsak a magyar pilóták repülése volt igazi szenzáció, és az is jellemző, hogy ha nagyon rövid időre is, két királyi repülőember kereste fel még az állóhelyen a mieinket, váltott néhány szót velük és nézett be kíváncsian, a protokoll-szabta két perc alatt a kabinba: Husszein, Jordánia királya és II. Erzsébet férje, az akkor még szintén aktív pilóta, Fülöp herceg.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.