Global Hawk: megrendelés törölve?

iho/repülés   ·   2012.01.26. 14:30
nyito

Az egyelőre nem hivatalos értesülések szerint a Northrop Grumman fejlesztette és gyártotta, a továbbfejlesztett Block 30-as sorozatba tartozó gépek helyett a jó öreg Lockheed U-2S/TR-1-es stratégiai felderítő repülőgépek maradhatnak szolgálatban akár 2023-ig. Az eredeti tervek arról szóltak, hogy a műholdas adatkapcsolat segítségével távolról irányított, nagy repülési magasságban (21 ezer méter felett) nagy hatótávolsággal (akár 24 órán keresztül a levegőben) dolgozó RQ-4 Global Hawk 2015-ig váltotta volna ki az 1950-es évekből származó, számtalan háborút kiszolgált, veterán U-2-eseket. Sőt, Loren Thompson, a Lexington Insititute védelmi területtel foglalkozó elemzője szerint a már meglévő példányokat is kivonhatják a hadrendből.

U-2S: maradnak 2023-ig? <br>(fotó: USAF)

Az eddigi vélemények szerint egyrészt a magas beszerzési költségek (az optikai-, infravörös- és radarfelderítő rendszerek nélkül 30 millió dollár gépenként), másrészt az új, a Csendes-óceánra koncentráló amerikai stratégia miatt állhat le a gépek beszerzése. A légierő megítélése szerint állítólag az RQ-4 nem rendelkezik megfelelő hatótávolsággal a délkelet-ázsiai térség követelményeihez képest. Egyes vélemények szerint a légierő okosan teszi, ha a haditengerészet szintén Northrop-fejlesztette, más felderítő és megfigyelő rendszerekkel felszerelt  MQ-4C változatára vet néhány pillantást, az esetleges együttműködés vagy éppen ennek a változatnak a rendszeresítése céljából.

Nagy remények, gyors végzet: ez várna a Global Hawk-ra? <br>(fotó: USAF)

A légierő RQ-4 Block 30 Global Hawk egy lehet abból a több tucatnyira becsült programból, melyeket a Pentagon az öt évre szóló,  487 milliárd dolláros költségvetés miatt töröl vagy „csupán” visszanyeseget. A 2013-as pénzügyi évre vonatkozó védelmi költségvetéssel még adós a minisztérium, azt valószínűleg csak február második felében jelentik majd be és küldik meg a Kongresszusnak jóváhagyásra.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.