Gőzmozdony-modellek Hódmezővásárhelyen
·
2011.11.25. 10:19
Hódmezővásárhelyen konferenciával és vasútmodell-kiállítással emlékeznek Varga Sándorra, a városban született világhírű gőzmozdony-modellépítőre.
A közgyűjtemény sajtóreferense elmondta, hogy Varga Sándor, a világszerte elismert modellépítő Hódmezővásárhelyen született 1912-ben. Ízig-vérig vasutasként – több mint negyven évig volt a Magyar Állami Vasutak jogtanácsosa – szenvedélyesen szerette a mozdonyokat, a míves személykocsikat. Egész életét, minden szabadidejét, sőt munkabérét is mozdonymodellek építésére áldozta.
Tevékenységével nemcsak a hazai vasútmodellezés legeredményesebb képviselője volt, hanem munkájával több országban is elismerést szerzett, európai modellklubok tiszteletbeli tagjukká választották. Varga Sándor nyugdíjazása után ismét Hódmezővásárhelyre költözött és az alföldi városban halt meg 2002-ben.
Sajnos az általa készített húsz működő modellből mára csak ötnek ismert a helye. Ezek felújítása már megtörtént, és kettő ismét üzemképes, e két "vasparipát" az érdeklődők is megcsodálhatják pénteken délután az Emlékpontban. A több mint kétméteres modellek egyike a két világháború közötti időszak jellegzetes gyorsvonati gőzmozdonytípusa, az 1919 és 1922 között gyártott MÁV 328-as, a másik pedig a MÁV 303 sorozatnak állít emléket, melyből csupán két darab készült 1951-ben.
A közgyűjtemény sajtóreferense elmondta, hogy Varga Sándor, a világszerte elismert modellépítő Hódmezővásárhelyen született 1912-ben. Ízig-vérig vasutasként – több mint negyven évig volt a Magyar Állami Vasutak jogtanácsosa – szenvedélyesen szerette a mozdonyokat, a míves személykocsikat. Egész életét, minden szabadidejét, sőt munkabérét is mozdonymodellek építésére áldozta.
Tevékenységével nemcsak a hazai vasútmodellezés legeredményesebb képviselője volt, hanem munkájával több országban is elismerést szerzett, európai modellklubok tiszteletbeli tagjukká választották. Varga Sándor nyugdíjazása után ismét Hódmezővásárhelyre költözött és az alföldi városban halt meg 2002-ben.
Sajnos az általa készített húsz működő modellből mára csak ötnek ismert a helye. Ezek felújítása már megtörtént, és kettő ismét üzemképes, e két "vasparipát" az érdeklődők is megcsodálhatják pénteken délután az Emlékpontban. A több mint kétméteres modellek egyike a két világháború közötti időszak jellegzetes gyorsvonati gőzmozdonytípusa, az 1919 és 1922 között gyártott MÁV 328-as, a másik pedig a MÁV 303 sorozatnak állít emléket, melyből csupán két darab készült 1951-ben.