Gőzössel Zamárdiban

iho/vasút   ·   2011.07.27. 15:10
22370

Az „évről-évre új szolgáltatást a betérőknek!” jelszó jegyében idén kertivasúttal bővült a 2009 óta működő Zamárdi Kalandpark. Méghozzá vélhetően a jellegében az ország legnagyobb létesítményével: a svájci léptékkel mérve 7 1/4 colos, vagyis 177,8 milliméter nyomtávolságú pálya hossza 1,2 kilométer. Ebben a zamárdi vasúti kalandban az egyik legfigyelemreméltóbb körülmény, hogy úgy álltak neki a régi hetes út menti, három és félhektáros, ősfás parkban kertivasutat építeni, hogy a közreműködők egyikének sem volt vasúti/vasutas tapasztalata, előélete.

Badár Sándor, a kalandpark tiszteletbeli vasutasa, és Demeter Zoltán, a kisgőzös vezére. Előbbi tizenkét évig állt – jobbára Szentesen – a MÁV alkalmazásban, bár elmondása szerint nem tudatosan, hanem tévedésből hallotta meg a vasút hívó szavát. A stand up comedy népszerű figurája ebből az időszakból eredezteti felismerését: Mindenkinek a valakije vagy szentesi, vagy vasutas<br>(fotók: munkatársunktól)

Ehhez képest remekmű született. A mozdonyzöldben pompázó Rhone lokomotív a 33 éve kertivasutak gyártására szakosodott svájci Balson AG műhelyében készült. A nyolc méter sugarú ívekkel viszonylag sűrűn tarkított kisvasút pályájának alépítmény-gazdagságát a műtárgyak (híd és alagút) példázzák, a felépítmény GEO-leerősítéses, az „i” keresztmetszetű sínek uzsai bazaltőrlemény-ágyazatban, valódi talpfákon, csavarrögzítéssel nyugszanak. A pálya minősége – és a gőzös képességei – jóvoltából az engedélyezett maximális sebesség 30 km/óra, bár a kisvonat üzemi tempója csak 15–20 kilométer per óra.

Indulásra kész az 1:4 méretarányú gőzös

A nyitányt másfél hetes teszt előzte meg: a vasútüzem személyzete megismerte az egyébként a Balsonnál már kipróbált mozdony viselkedését. A masinát Charles Ball junior, a Balson főnöke maga hozta el Magyarországra – noha lokomotívmanufaktúrájában építettek már néhány mozdonyt, személyes jelenlétére üzemkezdetkor még nem akadt egyebütt példa!

Az 500 kilogramm összsúlyú Rhone akár héttonnás szerelvényt is képes megindítani

A féltonnás Rhone 1800 milliméter hosszú, egy méter magas, és hatvan centi széles, minimális ívsugara öt és fél méter. Hegesztett kazánjában a hagyományos kőszénfajták közül kiemelkedő fűtőértékű antracit fejleszti a túlhevítő nélküli, ikergépezetes jármű működéséhez szükséges gőzt. Hatvanliteres víztartályát óránként kell feltölteni, az antracitból körönként másfél kislapáttal dobnak a tűzre. Jellemző az egyes szerkezeti elemek strapabíró-képességére, hogy akad olyan Balson-gép, amelyik 15 évig élt „kenőanyagon és vízen”, és csak másfél évtizednyi futást követően kapott nagyjavítást. Zamárdi kertivasútja alapmenetrend szerint húszpercenként közlekedik. Egy kör tíz perc, az élmény ennél jóval tovább megmarad. És, ha iméntiek után kezd motozni a kérdés, hogy mindez mibe került, nos, egy jó sportkocsi árába. De ne Audi RS-re, vagy Porsche GT3-ra tessenek gondolni. Többre.

A menetidő tíz perc. A szerelvény négy kocsija huszonnégy személyt szállíthat

Minta a nagyvasút

A Balson nem csak gőzösöket mintáz meg. Az RhB Krokodil GE 6/6 mozdonya ugyancsak népszerű a nagyszabású kertivasutat építők körében<br>(fotó: Balson AG)

Kapcsolódó hírek