Hálaadáskor ne próbálkozz űrrakétával!
Az FAA úgy döntött, hogy rakétaindítás ne találja telibe a Hálaadás napi hatalmas légi forgalmat: ezért nem kerülhetett sor a SpaceX új űreszközének felbocsátására kedden vagy szerdán. Csak csütörtökön, európai idő szerint késő éjjel indulhatott el ismét a visszaszámlálás, amelyet eredetileg egyébként hétfőn kellett volna nulláig végigpörgetni, de akkor műszaki hibák sorozata miatt megszakadt a kilövési folyamat, és közben túlment az idő azon a hatvanöt perces ablakon, amely a megfelelő pálya eléréséhez rendelkezésre állt.
Nos a fellövés másodjára sem sikerült: csütörtök éjjel magyar idő szerint 23.41-kor a visszaszámlálást mindössze 48 másodperccel a start előtt megint leállították. A műszaki hiba mibenlétéről egyelőre nincs hír, Elon Musk, a SpaceX alapítója és vezetője annyit közölt egy közösségi oldalon, hogy a rakétát vízszintes helyzetbe hozzák és visszaszállítják a hangárba vizsgálatra, így derítik ki a hiba okát, de újabb startkísérlet dátumáról nem nyilatkozott.
A kettős csalódás érthető: az első magáncég, amely hasznos terheléssel immár „menetrend szerint” szállít utánpótlást saját rakétájával és űrhajójával az űrállomásra, a mostani fellövéssel, egy televíziós műhold pályára állításával indította volna el az igazi kereskedelmi tevékenységet, a bekapcsolódást a globális műholdas űrbizniszbe. Ugyanakkor az is érthető, ha a rendszer úgy működik, hogy a legkisebb hibalehetőségre is leállítja a start folyamatot, mert ezzel nemcsak a sokmilliós műholdat menti meg, hanem a fiatal űrcég hitelességét is.
Amint azt a Spaceflight Now portál összefoglalója megírta: a Szövetségi Légügyi Hivatal adja ki a felbocsátásokhoz szükséges engedélyeket, de keddre és szerdára az FAA letiltotta a startot, mert ekkor volt a legsűrűbb az ünnepi légiforgalom, és a rakéta indítása igen komoly zavarokat okozott volna. Az űrközpontból elinduló hordozórakéták fokozatai miután kifogyasztották üzemanyagukat, visszaesnek a felszínre, és ezért kell minden ilyen alkalommal igen nagy légtérben leállítani a polgári gépek közlekedését.
A SpaceX indító bázisa, a floridai Cape Canaveral, a keleti partvidék legfontosabb légi útvonalai alatt fekszik, a fellövéskor a zóna, ahol a légiközlekedés valamiféleképp korlátozzák, nagyobb terület, mint Rhode Island állam.
Az elmúlt évtizedekben ugyan volt rá példa, hogy a Hálaadás napja körüli időpontokban startolt egy-egy rakéta, vagy például ahhoz közeli időben szállt le az Atlantis űrrepülőgép a Kennedy űrközpontban, de ezek is vagy az ünnep után történtek, vagy még azelőtt, hogy az ünnepi csúcsforgalom beindult volna. Az egyetlen alkalom, amikor Floridában épp Hálaadás napján zajlott fellövés, 1959-ben volt, és ráadásul a start teljes kudarc lett, a korai hodozórakéták egyike egy Hold felé indítani szánt Pioneer szondával az orrában 45 másodperc emelkedés után megsemmisült.
A mostani eset iróniája, hogy Elon Musk és cége épp azon dolgozik, és nagyon is sikeres kísérleteket is végez, hogy a jövő űrrakéta-fokozatai a visszaesés helyett saját erőből vissza tudjanak lebegni a kilövőpadra, és ezzel nemcsak hogy megszűnik a légtérben a veszély, de ismét felhasználhatóvá válik az űrrendszer minden eleme, beleértve a hordozórakétát. Ez nagyban csökkentené az orbitális tevékenység költségeit. A Grasshopper, azaz Szöcske nevű kísérleti jármű első példánya legutóbbi repülésén már 744 méter magasról tért vissza stabilan az indítóállásra.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!