Hatalmasan veszteséges a debreceni tömegközlekedés

MTI   ·   2013.10.03. 17:33

Debrecenben a kötöttpályás tömegközlekedést – a trolibusz és a villamos járatokat – a DKV önállóan, míg az autóbuszközlekedést 2009 óta a vállalat és az Inter Tan-Ker Zrt. alkotta Cívisbusz Konzorcium végzi. Az autóbuszközlekedés fenntartásáról a konzorcium és az önkormányzat 2008-ban kötött közszolgáltatási szerződést. 2009-ben ezzel együtt egy 140 darabos új, egységes Volvo-flotta váltotta fel Debrecenben az addigi szolgáltató Hajdú Volán buszait.

A közgyűlés csütörtökön elfogadta a DKV tavalyi éves beszámolóját, amelyből kiderült: a cég összesen 1,17 milliárd forintos veszteséggel zárta a 2012-es évet. A kötöttpályás közlekedésből a cégnek 362 milliós, míg a buszközlekedésből 814 milliós veszteség származott.

A Debreceni Vagyonkezelő Zrt. tagvállalataként működő cég - mint az az önkormányzat féléves gazdálkodási beszámolójából kiderült - idén az első félévben már 1,08 milliárd forint veszteséget termelt. A DKV negatív eredményét rendszerint a vagyonkezelő holding többi cégének nyereségéből kompenzálják. Idén a kompenzáció - amelyet már az önkormányzat nyújt a vagyonkezelőtől kapott osztalékából - 2,3 milliárd forint lesz, így várhatóan az évet 160 milliós hiánnyal zárja a közlekedési vállalat.

Kósa Lajos (Fidesz-KDNP) polgármester a közgyűlésen szükségesnek mondta az állami szerepvállalást a közlekedési cégek konszolidációjában, hiszen más városokban is veszteséges a tömegközlekedés. Mint arról az iho.hu is beszámolt, Kósa azt szeretné, ha az önkormányzati cégek nonprofittá alakulnának, hogy kaphassanak uniós támogatást.

Szathmári Károly MSZP-s önkormányzati képviselő úgy vélte, hogy a vagyonkezelő holding eddig nyereséges közműcégeinek csökkenő bevételei miatt a vállalatcsoporton belüli finanszírozás a jövőben nem lehetséges. Véleményük az, hogy a közlekedési vállalat veszteségét az önkormányzati szerepvállalással az adófizetők térítik meg, holott ők –  mint mondta – már a szerződés megkötésekor figyelmeztettek az abban foglalt pénzügyi konstrukció tarthatatlanságára.

A közgyűlés végül elfogadta Gondola Zsolt Zoárd független képviselő módosító javaslatát az előterjesztéshez, amely arra vonatkozik, hogy a 2008-ban megkötött közszolgáltatási szerződést vizsgálják felül.

A DKV beszámolójából egyébként kiderül: 2004 óta mintegy 40 millióval, 105 millióra csökkent az éves utasforgalom a debreceni tömegközlekedésben. A csökkenő bevételek emellett növekvő üzemanyagárakkal és például a demográfiai változások miatt a fizető utasok arányának csökkenésével párosult.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.