Hatvanéves találkozón a vasútgépészek

Varró Krisztián   ·   2023.07.15. 08:10
00_vasutgepesz_lakomativ

A Vasútgépészeti Technikumban 1963. július 13-án végzett osztály tagjai a budapesti Lakomativ Étteremben gyűltek össze emlékezni.

Az egykori Vasútgépészeti Technikumban végzettekre már az ötvenes évek elején igény mutatkozott a vasútnál: a technikusképzésre szükség volt a vasúti vontatás lassacskán beinduló korszakváltása, a gőzmozdonyról a dízel-, és villamos vontatásra való átállás egyre erősödő követelményei miatt. Ez az igény szülte meg a MÁV keretében működő vasúti középiskolát, ami az 1952/53-as tanévben kezdte meg önálló működését.

Az iskola új otthont kapott Budapest VII. kerületében, a Damjanich utca 4. szám alatti patinás kétszintes épületben, ahol 1920 óta jellemzően különböző tanintézmények váltják egymást. Ma a Molnár Antal Zeneiskola működik itt.

A Vasútgépészeti Technikum fennállása alatt, 1971-ig 2050 tanuló szerezte meg a technikusi oklevelet (1263 nappali, 385 esti és 402 levelező tagozaton), mintegy 140 kiváló szaktanár irányításával. A technikus képzés nem szakadt meg, csak éppen átalakult és más helyszíneken, más formában folytatódott, hiszen a technikusok munkájára azóta is nagy szükség van!

A technikum egykori épülete, Damjanich utca 4.

Balogh Imre, az 1963. júliusában végzett osztály tagja az iskola egykori épülete előtt állva mesélte el, hogy országos beiskolázású intézmény révén az itt végzettek – így a most ünneplő osztály tagjai is – az ország számos különböző pontjára tértek vissza tanulmányaik után, és kezdték el munkájukat. A BKV szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumának korábbi igazgatójának elmondása szerint ez a szétszórtság volt az oka annak, hogy hosszú ideig nemigen találkoztak az egykori osztálytársak, még végül a huszadik évforduló hozta el a gyökeres fordulatot: ettől kezdve rendszeressé váltak ezek a találkozók, amelyeket az ország számos pontján, például Szentendrén, Pakson vagy éppen a Balatonnál tartott meg a kompánia. Nem mindenki állt a vasút szolgálatába, a végzettek valamivel kevesebb mint fele más vállalatoknál helyezkedett el; de volt olyan is, aki 43 évig dolgozott a MÁV-nál.

Az idei találkozó a vasút mellett a 60-as szám köré szerveződött, hiszen nem csupán érettségük hat évtizedes évfordulója, hanem számos más hatvanas évfordulónk is van idén. Így például a vasút korszerűsítését szolgáló – akkor új – vontatójárművek, így az 1963-as évben állt szolgálatba az első V43-as Szili, illetve ekkor vásárolta meg a Nohabokat az államvasút.

Az esemény egyik fő szervezője, vasútbarát körökben az osztály talán legismertebb tagja Nagy József, – a bugaci kispöfögések Nagy Józsija, a szegedi Vasúttörténeti Alapítvány vezetője, nyugállományú MÁV főtanácsos – a Magyar Pálinka Lovagrend Dél-magyarországi Főkapitányaként részt vett a Gyulai Nemzetközi Pálinkafesztiválon idén megtartott „Nemzeti Összetartozás Pálinkája” (az augusztus 20-ai Magyarok kenyere mintájára szervezett) összeöntésén, és a díszes Herendi-porcelán kulacsok közül a 60. sorszámút hozta magával a találkozóra.

Az 1963-ban végzett osztály tagjai verőfényes nyári napsütésben, a Lakomativ Étterem előtt

A stílusosan egy vasúti témájú étterembe – ahol az asztalok között kerti vasúti jellegű hálózat működik és a kis vonatok hozzák ki a megrendelt italokat – szervezett, jó hangulatú összejövetelen az iskolai közös történeteken kívül felelevenítették a 60 év alatti szakmai és családi emlékeket. Az osztály megmaradt tagjai közül csupán két fő nem tudott eljönni a találkozóra, viszont többen is házastársukkal együtt érkeztek az összejövetelre, ahol rögtön el is kezdődött a soron következő, jövő évi találkozó ötletelése, szervezése.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek