Hatvangépes Airbus-évzáró

iho/repülés   ·   2022.01.01. 12:00
unnamed

Amennyit egy lízingcég gépeinek üzemeltetőiről tudni lehet...

Nagy csattanóval zárta az évet az Airbus: az egyik jelentős nemzetközi repülőgép-lízingeléssel foglalkozó cég, az Aviation Capital Group hatvan utasszállító beszerzésére írt alá a gyártóval szándéknyilatkozatot, ezek közül húsz A220-as, negyven pedig az A320neo gépcsalád valamelyik verziója, a pontos bontásból csak annyi jelent meg, hogy öt nagy hatótávolságú A321XLR szerepel a listán.

Szándéknyilatkozatról van szó, nem aláírt szerződésről, így a megállapodásról szóló, szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményben nem szerepel ár, vagy akár az üzlet értéke. Ennek az is lehet az oka, hogy mint a legutóbbi nagy Airbus-üzlet kapcsán is írták a repülősajtóban, a komoly volumen mögött rendszerint komoly árengedmény is meghúzódik.

Boeing keskenytörzsúek is részei az ACG flottájának

Ugyancsak nincs szó arról, hogy mikori gyártásról, illetve átadásról van szó, és ugyancsak nem tartalmaz a közlemény részleteket a majdani felhasználó légitársaság(ok)ról. Az ügyben az ACG sem ad semmiféle eligazítást, sőt, a honlapján sem jelenik meg részletesen, hogy a lízingcég gépei pontosan mely légitársaságok színeiben milyen számban repülnek. Amennyit tudhatunk: a japán tulajdonú Aviation Capital Group flottájának jelenlegi teljes példányszáma 250, vegyesen az Airbus és a Boeing gyártmányaiból. A nagy lízingcégek sorában flotta szerint a nyolcadik, az is figyelemre méltó, hogy a lekötött további gépszám is jelentős, 132. 2020-as adatsor szerint a birtokában lévő gépek értéke 12,4 milliárd dollár, ezek 96 százaléka keskenytörzsű, átlagéletkoruk valamivel több, mint öt és fél év. 45 ország 90 társasága üzemelteti őket, ezek 71 százaléka nemzeti vagy a nemzeti kormányok által támogatott hordozó.

Az El Al 787-ese

Némi eligazítást mégis adhat, ha nem is a mostani üzletre nézve, az az adatsor, amely szerint a legfontosabb országok, ahol a gépek repülnek: magasan vezet Kína tizenhat százalékkal, utána az Egyesült Államok kilenc, és – érdekes – Vietnam következik a sorban nyolc százalékkal, de szerepel még Észak-Korea, India, Kolumbia, Mexikó, Izrael, Oroszország és Lengyelország is.

Az első tíz légitársaság listája: American, Viva Air, LOT, S7, Asiana, Vietnam Airlines, El Al, Hainan, VivoAerobus és Garuda. Ez a felsorolás azt sugallja, hogy a cég nem annyira a most legnagyobb számban új gépeket vásárló és üzemeltető diszkontok partnere. Az ázsiai, illetve csendes-óceáni térség a cég forgalmából huszonegy, Kína egyedül tizenhat, Európa húsz és Észak-Amerika tizenkét százalékkal szerepel.

Az Air Baltic, az A220-asok egyik fontos üzemeltetője

A honlapon szereplő fotók is nyújtanak érdekes részleteket, az El Al például egy 787-essel jelenik meg, az Asiana A350-essel és az AirBaltic pedig természetesen az A220-assal, utóbbi légitársaság az első, amely kizárólag az utóbbi típussal repül.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

ITA helyett megint Alitalia?

iho/repülés   ·   2022.01.24. 09:00

Az arculatot a cég tavaly megvette, de az Unió az állami beavatkozást ahhoz kötötte, hogy az új cég ne legyen a régi... Tárgyalások a Lufthansa csoporttal a légitársaság negyven százalékáról.