Helyzetjelentés a sínek tájáról

Zöldi Péter   ·   2019.01.05. 09:00
ho_kristaly_hokristaly_kislid

Mindazok, akiket e csodás (egyelőre) szabadszombaton valamely előre nem kalkulálható kötelesség kiugraszt az ágyukból, hogy a Népszabadság és a Magyar Nemzet gyors átfutásával megspékelt kávézás után a legközelebbi vasútállomás felé vegyék az irányt, jobb, ha nem a sokéves beidegződések alapján cselekszenek! Az alapján ugyanis nyugodtan visszafekhetnének még egy órácskára, miután kinéztek az ablakon és láthatták, hogy a szürke felhők ráengedték a tájra hasuk kristályos tartalmát, eltömítve ezzel a vaskerekek gördüléséhez szükséges réseket, nyomcsatornákat, szívdarabokat. Mimimum egy órás késés! – sóhajthatnának akkor, ha ez a vasút még az a vasút lenne, melyhez a tavalyi (és sok azelőtti) évben volt szerencsénk hozzászokni.

Az új év viszont új vasutat hozott, úgyhogy újságot, kávét eldobni, és irány az állomás, Záhonytól Letenyéig! Hogy mennyire más az új év, azt az iho.hu vonali Szúrópróba Munkacsoportja (Szumucsó) helyszíni kiszállások során tapasztalhatta meg. Kezdjük is a legfontosabbakkal:

  • A 36517-es számú személyvonat Kisújszállás irányából közlekedik Kál-Kápolnára, késése három perc, 8.19-kor éri el Erdőtelek megállóhelyet, ezáltal Kál-Kápolnán olajozott átszállása lesz a tömegeknek. Mivel a Szumucsó munkája során állandóan az idővel folytat utóléréses versenyt, e mondat leírása során a vonat késése ismét nulla percre csökkent, Kál-Kápolnára pontosan fog érkezni, feltehetően akkor, mire ezt az írást a kedves olvasók elolvassák.
  • Nem járt ilyen szerencsésen az 510-es számú gyorsvonat, mely Miskolc-Tiszairól tart Nyíregyházára, Rakamazt elhagyva késése hat perc, pedig adja neki a vezér rendesen, majdnem százhússzal. Nyíregyházára csak 8.35-kor várható.
  • Gondolhatnánk, hogy mindez rendben van, node a fenyegető nevű Viharsarok vajon hogyan szolgál rá nevére? Az adatokat nézve itt is rendkívüli a helyzet, a 37017-es személyvonat Mezőhegyes és Békéscsaba között 57 kilométer per órás tempóval küzdi át magát a hófödte síkságon, akik később sétálnak ki a medgyesegyházai megállóba, azoknak rossz hírünk van: a vonat pontosan a menetrend szerint megszabott időben, 8.30-kor fog innen kigördülni.
  • Ha máshol nem, talán a járatsűrűség okán az elővárosban reménykedhetünk abban, hogy minden a terv szerint megy? Itt is rossz hírünk van: a 2547-es és a 2532-es személyvonat Fót állomásán éppen keresztez, mindkettő másodperc pontossággal, menetrend szerint közlekedik, így a lelkiismeretük hangjait a hóhelyzetre való hivatkozással elhallgattató kényelmesek tömegeinek lemaradása várható!
  • A Dunántúlon a Fonyód-Kaposvár közötti vonal ötlik rögtön a munkacsoport szemébe. Osztopán állomáson ottjártunkkor a kezdőpont felőli végen Horváth Tivadar váltóőr éppen kissöprűvel piszkálta ki a hórögöket a váltó nyelve alól, míg a végponton Dr. Szalajthy Géza kolléga a már megtisztított váltót olajozta kiskannájából. A szorgos munkának meg is van az eredménye: a Fonyód felől érkező 8837-es személyvonat éppen ezekben a pillanatokban fékez le Kaposfüreden, pontosan menetrend szerint.

A vonatinfó zöld, a táj fehér, a felhők szürkék és kövérek!

Van azonban olyan vonal is, ahol minden a korábbi terv szerint, megszokott módon zajlik, így a vonatok időjárástól független közlekedése nem forgatja fel fenekestül a vonal mentén lakók békésnek igérkező hétvégéjét. Két megnyugtató esetről tudunk beszámolni:

  • Hiába a nyolcvanas tempó, a Celldömölkről Győrbe közlekedő 9217-es személyvonat mintegy negyven perc késést halmozott fel, Győr-Gyárvárosba csak 8.51-kor fog beérni.
  • A 477-es EuroNight, mely Breclavból próbálja meg Budapestet elérni, még csak a Körvasútig jutott, késése jelenleg 33 perc, de remélhető, hogy Kőbánya-felsőn és a Keleti pályaudvar váltókörzetében még további perceket fog felszedni. A helyzetet árnyalja, hogy mindez a társvasutaknak köszönhető, a MÁV-Start ehhez semmit nem tudott hozzátenni.

Végezetül szeretnénk olvasóinktól elnézést kérni, hiszen a Szumucsó magas technikai felszereltsége ellenére sem rendelkezik az időutazás képeségével, így, mire a sorsdöntő információk az olvasók elé kerülnek, a fentiekben taglalt járatok már egészen más adatokkal fognak közlekedni. Így csak egyet tehetünk: hivatkozva a munkacsoport sokéves tapasztalataira, kérjük, a mai napi utazásaikat ne a korábbi beidegződések alapján tervezzék, hiszen – mint látható – ma egészen különleges napunk van!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek