Hol keressünk még bevetésre alkalmas McDonnell Douglas F-4 Phantomokat?
Bár az idők során több mint ötezer ilyen kéthajtóműves, szuperszonikus repülőgép-hordozó fedélzeti vadászbombázó repülőgépet szállított le a gyártó a felhasználóknak, mára már csak egy maroknyi repül belőlük.
A múlt század ötvenes éveiben kifejlesztett Phantom F-4-est tartják az 1960-as, 1970-es évek egyik legkorszerűbb, legsokoldalúbb harcászati repülőgépének – az F4-es kilenc felfüggesztési csomópontján több mint 8400 kilogrammnyi fegyvert tudott hatszáz kilométer feletti akciórádiuszon belül bevetni, egyúttal számos repülési rekordot állított fel korai éveiben. Fő üzemeltetői, köztük az amerikai haditengerészet és a légierő, már kivonták a repülőgépet a szolgálatból, de egyes országokban korlátozottan még továbbra is hadrafoghatók.
A F-4 Phantom II-t a McDonnell Aircraft fejlesztette ki az Egyesült Államok haditengerészetének igényei alapján. A típus 1958. május 27-én repült először. Kezdeti, haditengerészeti alkalmazása után az amerikai légierő és a tengerészgyalogság is rendszerbe állította, így hosszú évekig az egyik legfontosabb harci repülőgép volt az Egyesült Államok hadseregében. Széles körben, folyamatosan vett részt bevetésekben, többek között Vietnamban és az iraki Sivatagi Vihar hadműveletben, az 1990-es években.
Legjelentősebb gyártója, a McDonnell Douglas az idők során csaknem 5200 F-4 Phantom II repülőgépet szállított le. A típus gyártása az Egyesült Államokban 1979-ben fejeződött be – az amerikai haditengerészet 1986-ban, az amerikai légierő pedig 1996-ra vonta ki az aktív szolgálatból a Phantomokat, bár néhány egység ezt követően még néhány évig drónhasználatban volt. Az Egyesült Államok Légierejénél a Phantomokat F-15 Eagle-k és F-16 Fighting Falconok váltották, míg a haditengerészetnél, illetve a tengerészgyalogságnál F-14 Tomcatek és F/A-18 Hornetek léptek a helyére.
Európában Németország volt a vezető felhasználó, az országban a típust 1971-től 2013-ig tartották rendszerben. Az Egyesült Királyság is alkalmazott Phantom II-ket, de csak a haditengerészetnél, a királyi légierővel nem. A típust a HMS Ark Royal repülőgép-hordozón vetették be, és az 1980-as évek falklandi háborúja idején állították szolgálatba; a gépek a Falkland-szigetek légtérvédelmét látták el a háborút követően. A fő külföldi megrendelők közé tartozott Irán is – még Mohammad Reza Pahlavi idején az ország légiereje 225 Phantom I-t rendelt, ezzel a típus második legnagyobb exportfelvevőjének tekinthető. Az iráni-iraki háborúban teljes mértékben kihasználták az F-4-esek sokoldalúságát. Az Iráni Iszlám Köztársaságban – a háborúban elszenvedett veszteségek és az akut alkatrészellátási nehézségek ellenére – néhány Phantom még napjainkban is bevethető állapotban van.
Izraelben 2004-ig több mint kétszáz Phantom állt hadrendben. Japán körülbelül száznegyvenet üzemeltetett belőlük, az utolsó példány 2021-es nyugdíjazásáig. A görög légierőnél a típust 2017-ig használták.
Idén Iránon kívül még legalább két ország légierejénél számítanak igazoltan a Phantom F-4-esekre. Törökország az Észak-atlanti Szerződés Szervezetének tagjaként egy, a közelmúltban korszerűsített F-4E Phantom flottát tart szolgálatban. A modernizálásba az F–4E típusváltozat ötvennégy példányát vonták be, a felújított madarak neve: F–4E 2020 Terminator.
A Koreai Köztársaság légiereje az 1960-as évek vége óta repüli a típust. Itt azonban a Phantomok napjai már meg vannak számlálva: 2023 januárjában ugyanis bejelentették, hogy a még szolgálatban lévő tizenkilenc aktív F-4E variánst idén kivonják a hadrendből.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!