Homok a gépben

iho   ·   2016.04.07. 22:00
mavdolgill0

A MÁV körülbelül hárommilliárd forintot fizet ki nekik utólagosan az elmúlt években nem díjazott rendkívüli munkavégzésükért. Minderre nem kerülne sor, ha abból a tízezerből ketten nem verik végig az egyes fórumokon a maguk és egyben mások igazát.

A Munka törvénykönyve 2012. július elsejei hatállyal rendelkezik a munkaidő ellentételezés nélküli megemelése és a munkaközi szünet munkaidőből való kivételéről. Ezen a megkötésen a készenléti munkakörök számának bővítésével lehet enyhíteni – ez a valóságban úgy néz ki, hogy ha a készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatott vasutasokat (például a jegyvizsgálókat, vezető jegyvizsgálókat, forgalmi szolgálattevőket, személypénztárosokat, váltókezelőket) vasárnap rendes munkaidőre osztják be, az ezt közvetlenül megelőző szombati munkanapjukat viszont nem rendes munkaidőként, hanem túlóraként (rendkívüli munkavégzésként) kell elszámolni.

Megkapják, az elmaradt járandósságot (illusztráció: MTI/Kallos Bea)

Ezt nem tette meg évekig a MÁV, ám a kárvallottak tetemes száma ellenére mindössze ketten – mások igazáért is „asztalt verve” – nem hagyták annyiban a dolgot, és szakszervezeti (VDSZSZ Szolidaritás) hátszéllel kibrusztolták az utólagos túlóra elszámolást. A vasúttársaság javára legyen írva, a fatális hibát belátva (tényleg, felelős van-e?), és egy elbukott próbapert követően alapvetően és jobb híján együttműködően igyekezett (és igyekszik) rendezni a kérdést: a közelmúltban ugyanis vállalta, hogy a készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatott vasutasoknak a három éves elévülési határidőig visszamenőlegesen az év végéig átutalja az eddig kifizetetlen, elmaradt munkabéreket – késedelmi kamatostul. Ezt megelőzően – június 30-ig – az érintettek megkapják a részletes elszámolást. Az ennek összegével egyetértő munkavállalók további vita nélkül felvehetik a járandóságukat. Az elszámolás helyes voltát vitatók viszont korrekciót kérhetnek. Az elmaradt, és a fenti határig kifizetendő elmaradt járandóság akár a hárommilliárd forintot is meghaladhatja – abból kiindulva, hogy egy 160 ezer forintos bérű forgalmi szolgálattevőnél az elmaradt pótlék elérheti a 250 ezer forintot is (plusz késedelmi kamat). A büdzsében érthető módon nem szereplő kiadásra azonban forrást kell találnia a MÁV-nak; talán nem spekulatív az a feltételezés, hogy a sorok rendezéséig várni kell a saját forrásból finanszírozott beruházások (például pályafelújítások) eredeti műszaki tartalmú megvalósítására. Addig is a halasztások hivatalos mávos indoklása a következő: „műszaki ok”.

És milyen veretes igazság ez, hiszen valóban homok került a fogaskerekek közé.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek