Húsz éve a turisztikai vasutakért

Kemsei Zoltán   ·   2014.04.04. 16:45
00kicsi

A több nemzetközi szervezetben, így az Európai Bizottságban és az Európai Parlamentben is képviselt szövetség célja az uniós országok múzeumi és turisztikai célú vasúti örökségének megőrzése, ápolása. A konferencián Steve Wood az Európai Vasúti Ügynökség örökségvédelmi csoportjának elnökeként ismertette a Fedecrail szerepét, helyét az uniós vasútüzemeltetésben. Az örökségvédelmi csoport (Heritage Operations Group – HOG) 2008-ban, tíz tagállam részvételével alakult, szoros együttműködésben a Fedecrail szervezettel. Nekik köszönhetően a múzeum- és turisztikai vasutak szövetségének állandó helye van az Európai Vasúti Ügynökségben, várhatóan (ezt a következő, a franciaországi Lille-ben rendezendő konferencián döntik el) munkacsoportonként két tagot delegálhatnak.

Steve Wood (Európai Vasúti Ügynökség) előadása a konferencián<br>(a szerző felvételei)

A magyarországi helyzetet dr. Mosóczi László, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület elnöke ismertette. Előadásának fő témája a 2012/34/EU rendeletet várhatóan 2015. június 16-án harmonizáló új, magyar vasúti törvény volt, amely éles határvonalat húz a közforgalmú és a turisztikai vasutak üzemeltetése, ezek szabályai között. Ékes példaként felhozta: egy hétvégén azért maradt el a nosztalgiamenet az egyik kisvasúton, mert a gőzmozdonyvezetők – bár a vizsga rájuk vonatkozó kérdéseinek megválaszolásában sikerrel teljesítettek – megbuktak a keskeny nyomközű vasútüzemet egyáltalán nem érintő (például a nagysebességű vasutakkal kapcsolatos) kérdéseket is tartalmazó feladatsoron. Az uniós negyedik vasúti csomag ezzel kapcsolatosan is radikális változásokat fog tartalmazni, az új vasúti törvénynek ezzel, valamint a Nemzeti Közlekedési Stratégiával is szorosan harmonizálnia kell. A turisztikai célú vasutakra a nagyvasutakénál enyhébb, bár a biztonsági előírásokban ugyanolyan szigorú előírások fognak vonatkozni, és várhatóan a költségek megállapítása is kedvezőbb lesz. Az előadás után egy felszólaló kitért arra, hogy ha Magyarországon ilyen élénk, pezsgő kisvasúti élet van, vajon normál nyomtávon miért nincs rendszeres turisztikai üzemeltetés, például az osztrák hajtánypályákhoz hasonlóan. Dr. Mosóczi László a válaszában az 1968-as közlekedéspolitikai koncepcióban felszámolt, továbbá a kétezres években megszüntetett személyforgalmú vonalakat említve főleg az üzemeltetés magas költségeivel indokolta a normál nyomtávú turisztikai üzem hiányát, bár – mint elmondta – a Szilvásvárad–Putnok szakaszra volt már érdeklődés.

A MÁV Zrt. képviseletében Vólentné Sárvári Piroska, pályavasúti üzemeltetési főigazgató tartott előadást, leginkább a MÁV Zrt. és a MÁV csoport tevékenységét ismertetve a külföldi résztvevők számára. Kitért a 2015-ig hatályos pályaműködtetési szerződésre, valamint a kormány, a MÁV Zrt. és a GYSEV Zrt. között 2013-ban, tíz évre megkötött szolgáltatási szerződésre. A MÁV ZRt. a MÁV Nosztalgia Kft.-t évi 18,5 millió, a Magyar Vasúttörténeti Parkot évi hatvanmillió forinttal támogatja, emellett a vasúttársaságon belül működik a História Bizottság is. Külön kiemelte a csoport által üzemeltetett két – Széchenyi-hegyi Gyermekvasút: MÁV Zrt.; Balatonfenyvesi GV: MÁV-Start – kisvasút szerepét a turistaforgalomban.

Dr. Cseri Miklós, a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum igazgatója – és mint vasútüzemeltető – az Európai Múzeumi Fórumban betöltött szerepről tartott előadást, külön kiemelve, hogy a fórum egyik díját, az Év Európai Múzeuma kitüntetést pont egy közlekedési gyűjtemény: a glasgowi Riverside Museum, azaz a Skóciai Közlekedési és Utazási Múzeum nyerte 2013-ban. Véleménye szerint a gazdasági válság átértékelte a múzeumok szerepét is: a sokkal alacsonyabb költségvetésekből kell ugyanolyan, vagy még vnzóbb produkciókkal előállniuk a gyűjteményeknek, ebben a stratégiai partnerségek megkötésének és az informatikának lesz kiemelkedő szerepe.

A házigazda a MÁV Nosztalgia Kft. volt

A konferencia délelőtti ülése után a vendégeket bemutató és díszvacsora várta a Magyar Vasúttörténeti Parkban, majd több, turisztikai célú kisvasúton is tartanak bemutatót, így Lillafüreden, a Gyermekvasúton, Debrecenben és Nagycenken. A többnapos ünnepségsorozatot szlovákiai nosztalgiavonatozás zárja.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek