Huszonöt tonna ózont termel egyetlen Sydney-Mumbai-járat...

MTI/iho   ·   2013.09.06. 13:36

A legnagyobb kárt az Egyesült Államokból, valamint az Ausztrália és Új-Zéland között közlekedő gépek okozzák. Az általuk használt tíz légi folyosóban keletkezik a legtöbb ózon, többek között azért, mert a gépek nagyok, és igen hosszan repülnek - olvasható a cambridge-i Massachusettsi Műszaki Intézet (MIT) tudósainak az Environmental Research Letters című szaklapban megjelent tanulmányában.

Az amerikai kutatók a földi légkör vegyi összetételét modellező számítógépes program (Geos-Chem) segítségével kiderítették, hogy a körülbelül 83 ezer légi folyosón a világ mely régióiban képződik a legtöbb új ózon. Azt fedezték fel, hogy a Salamon-szigetektől mintegy ezer kilométerre fekvő csendes-óceáni területet érinti a legérzékenyebben a repülés. A régió fölött a repülőgépmotorokból kibocsátott minden egy kilogramm nitrogén-oxid körülbelül 15 kilogramm ózont hoz létre évente átlagosan - írják a MIT tudósai. Egyetlen Sydney-Mumbai járat 25 300 kilogramm ózon képződését okozza. A repülők kibocsátotta nitrogén-oxidra a csendes-óceáni vidék légtere ötször olyan érzékenyen reagál, mint Európáé, és 3,7-szer erősebben, mint Észak-Amerikáé.

- Adataink szerint Földünk légkörének legtisztább zónái reagálnak a leginkább drámaian a repülési emisszióra - írta közleményében Steven Barrett, a kutatás vezetője. A Csendes-óceán fölött nagyobb ózontöbblet képződik, mint más légi folyosók körül. A légi közlekedés 9-12 kilométer magasságban bocsátja ki a gázokat és a szemcséket. Az ózonrétegre és az éghajlatra gyakorlott hatása itt nagyobb, mint a talaj közelében.

Az ózon bomlékony, üvegházhatású gáz, amelynek képződése és lebomlása erősen függ a légkör kémiai összetételétől. Az alsó légköri szférában elsősorban a nitrogén-oxidok bomlásakor keletkezik. A légi forgalom atmoszférát alakító hatásairól sok tanulmány született már, ez volt azonban az első, mely a légi folyosókat egyenként elemezte - írják tanulmányukban a szerzők. A szakemberek elképzelhetőnek tartják, hogy az éghajlat védelmében a járatok a jövőben a kibocsátott gázokra kevésbé érzékeny területek fölött, kerülő úton járjanak, természetesen minden alkalommal figyelembe kell venni az így megnövekvő kerozinfogyasztást.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek