IATA Travel Pass: digitális válasz a járványra

iho/repülés   ·   2021.06.22. 09:00
140060018_3847976421935134_145617889836290045_o

Eddig negyvenkét légitársaság vesz részt a kísérletben. Egy applikációban, egy érintésnyire a személyi, utazási, egészségügyi adatok. Egyszer talán „leszáll a földre” a Travel Pass?

Talán még néhány hét, és lehet, hogy alapvetően megváltozik a légi utazások világa Európában, ha nemcsak letölthetővé válik az IATA Travel Pass, hanem a légitársaságok zöme el is fogadja. A jelek szerint az applikáció nem egyszerűen a járvány, az oltakozás-tesztelés, hanem a határátlépés dolgában is radikálisan felgyorsíthatja a dolgokat.

Persze most sem teszi könnyűvé a helyzetet, hogy a különböző országok különböző előírásokat tartanak életben különböző országokkal szemben, de az IATA Travel Pass azzal is segíti az indulást, hogy megnézhetjük a segítségével az épp aktuális szabályokat, amelyekkel a célország „fogadja” a beutazókat.

A másik előzetes lépés, hogy a Travel Pass-ra az utazó maga feltölti a saját adatait: az oltásokat és a teszteket, utóbbi dolgában arról is tájékoztatást kap, hol van a lakóhelye környékén olyan akkreditált tesztelési pont, amely az eredményt digitálisan továbbíthatja az applikációra.

Mindez pedig úgy lesz személyre szólóan érvényes, hogy az utazó az útlevele másolata révén megalkotja az applikációban a maga digitális útiokmányát, amely egyben igazolja, hogy ő az a személy, akihez az oltási és teszteredmények tartoznak. Ezzel, illetve az ugyancsak digitális jeggyel teljessé válik a szükséges adathalmaz, ami kell az utazáshoz.

Ezután csak egy zöld gomb kell ahhoz, hogy az okostelefonon dolgozó applikáció gyakorlatilag minden információt tartalmazzon, amit eddig külön papírokon kellett tálalni a repülőtéren a hatóságoknak, ami persze sokszor kígyózó sorokat gerjesztett a terminálokon.

De hogy ez működjön, ahhoz az IATA a jelenlegi negyvenkét, a kísérletben résztvevő légitársaság mellett – a világ minden tájáról, bár érdekes mód amerikai légicégeket és a nagy európai LCC-ket egyelőre nem látni a listán – az államokkal is meg kell, hogy állapodjon, hogy az oltásra, illetve tesztelésekre vonatkozó saját adatait az utazó áthívhassa az applikációjára, egyébként fontos tudni, hogy magukat az adatbázisokat nem kapcsolják össze.

Az applikáció maga mindenképp letölthető, de az aktiválásához az kell, hogy a Travel Pass-t elfogadó légitársaság, nyilván a digitális jegyvásárlás során vagy ahhoz kapcsolódóan „meghívja” az utast. és még egy fontos mozzanat, amit házi kísérletezésünk során tapasztaltunk: az applikáció használatához szükséges a telefon ujjlenyomat-azonosítójának is a használata, ami nyilván azért kell, hogy lopott telefonnal a Travel Pass ne működjön.

Olyan új, globális rendszerről van szó, amely, ha jól értjük az IATA intencióit, a valaha talán „leszáll a földre”, és a Travel Pass általában az utazás minden formáját megkönnyítő, a határátlépéseket meggyorsító forma lesz, amihez tehát az államok egyetértése és közreműködése is szükségeltetik. Egy biztos, ha csak a légiközlekedést vesszük: érdekes fejlemény, de nem egyedülálló az elmúlt századok történelmében, hogy valami nagyon nagy, világméretű baj szorítson ki nagyon fontos, globálisan jelentős fejlesztéseket. Ki tudja, a Travel Pass vagy valami hasonló rendszer a jövő szokásos eszköze lesz, és az akkori fiatalok esetleg már nem is tudják, hogy ennek megszületését egy világjárvány katalizálta.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.