India: lehet egy tucattal több?
A repülőgép-flotta azonban még tovább fog nőni. A jövőben ugyanis a tucatnyi Poseidon mellé újabb 12, jelenleg még nem meghatározott típusú, nagy hatótávolságú haditengerészeti felderítőgép érkezik majd.
Nirmal Verma admirális elmondta, hogy a haditengerészet igen elégedett a 2009-ben megrendelt nyolc P8-I projektjével, minden a terv szerint halad. Négy újabb gép megrendelése pedig még a 2012 márciusában véget érő pénzügyi évben várható, így a flotta 12 gépesre bővül. Ezt a kormány már jóváhagyta, csakúgy, mint a második, tizenkét gépes megrendelést, amelynek egyelőre azonban hivatalosan nincs győztese. Igaz, tegyük hozzá, ebben a kategóriában jelenleg kicsi a verseny, kevés a típus. A Boeing mellett csak a négy hajtóműves japán Kawasaki XP-1-es számít új technikának a nagy hatótávolságú, a saját partoktól távol is feladatát végezni képes haditengerészeti felderítő- és támadó repülőgépek kategóriájában. Az orosz Il-38-as már idősnek számít, csakúgy, mint a már régen nem gyártott P-3C Orion. Az ATR-ekre, CN-235/C-295-ösökre felépített járőrgépek pedig kis teherbírásuk és hatótávolságuk miatt inkább a part környéki vizek ellenőrzésére megfelelőek. A Boeing egyelőre uralja az új generációs járőrgépek piacát, hiszen az Airbus eddig nem tudott vagy nem kívánt ide belépni A320-as családjával.
Márpedig Indiának erre a repülőgép-kategóriára nagyon nagy szüksége van. Az országnak több mint 7500 kilométer hosszú a tengerpartja, számos szigettel. Ráadásul fontos kelet-nyugati hajózási útvonalakat is ellenőriz, és nem szabad elfelejteni Kína fokozatosan növekvő előrenyomulását, haditengerészeti bázisainak építését a környéken. A kínai mélytengeri flotta fejlesztése is rohamos gyorsaságú, amelyben nagy hangsúlyt kapnak a hagyományos és atommeghajtású rakétahordozó, illetve vadász-tengeralattjárók.
Az ősi ellenség, a szomszédos Pakisztán felé is folyamatosan fenn kell tartani a tengerészeti felderítést, megfigyelést: a 2008-as mumbai terrortámadás elkövetői is tengeri úton, Pakisztán felől érkeztek Indiába. Pakisztán mögött, nem szabad elfelejteni, az a Kína áll, amelynek szárazföldi területi követelése is van Indiával szemben.
India viszont az Egyesült Államokat tudhatja maga mellett, mint egyre fontosabb stratégiai szövetségest. Minden valószínűség szerint az amerikai kormány segítségével igen kedvező árat tud India kialkudni, ha esetleg a második, 12 gépes megrendelés is véletlenül pont a Boeing P-8I-re esne. Nirmal Verma admirális elmondta, hogy India szerint a gép jelenleg kategóriájának legjobbja, amely a kis méretű, nehezen észlelhető hajók és a tengeralattjárók felderítésében is jeleskedik.
Az Egyesült Államok haditengerészete eddig 117 gépet rendelt, India az első exportvásárlója a típusnak. A P-8I alapvetően megegyezik az amerikai P-8A változattal, de egyes rendszereit az indiai megrendelésnek megfelelően módosították vagy cserélték. Az indiai Bharat Electronics szállítja például a gépekhez a saját légierővel és haditengerészettel folytatott adatkommunikációhoz szükséges Data Link II-es rendszert. Az első indiai P-8I szeptember 28-án szállt fel, és a tervek szerint 2013 januárjában adják át az indiai haditengerészetnek. A nyolc gépet Verma admirális szerint hat-hét év alatt szállítják le, de a pontos üzemezésről nem nyilatkozott.