Ismét egy magyar gép repüli körbe a Földközi-tengert!

iho   ·   2015.02.19. 16:15
cim

Ferihegy történelmi 1. Termináljáról indult útnak a Magnus Fusion/NatGeo Expedíció, amelynek kétfős személyzete arra vállalkozott, hogy a magyar építésű Magnus Fusion túragéppel körberepülik a Földközi-tengert, adja hírül a Budapest Airport.

A szépvonalú ultralight az 1. terminál előtt<br>(fotók: Budapest Airport)

Földi Zoltán pilóta és Hankusz Kálmán fotós/videós ezzel a különleges úttal kíván tisztelegni Bánhidi Antal és Bisits Tibor pilóta 82 évvel ezelőtti rekordja előtt, akik a Gerle 13 típusú magyar tervezésű és építésű, kétfedelű repülőgéppel tették még a kalandos 12 ezer 500 kilométeres utat.

Napra pontosan ugyanekkor, azaz 1933. február 19-én indult el útjára Bánhidi Antal a saját tervezésű kétfedelű Gerle 13 típusú repülőgéppel, hogy Bisits Tibor pilóta társaságában elsőként repüljék körbe a Földközi-tengert. A másfél hónapig tartó úton 100,5 óra tiszta repült idő alatt teljesítették a 12 ezer 500 kilométeres távot a Budapesti Műszaki Egyetemen Bánhidi által tervezett és megépített Gerle 13-assal.

Hankusz Kálmán, Földi Zoltán

Az expedícióhoz választott Magnus Fusion típusú repülőgépet Kecskeméten építi a Magnus Aircraft Zrt. magas minőségű kompozit (üvegszálas műanyag) elemekből. A Magnus Fusion könnyű túrarepülőgép legnagyobb sebessége 280 kilométer per óra, bár a gazdaságos utazósebesség 180–220 kilométer per óra körüli lehet, a gép tartályába maximum 90 liter 95-ös benzin tankolható. A Magnus Fusiont négyhengeres, léghűtéses Rotax 912S négyütemű motor hajtja 73,6 kW (kb. 100LE) teljesítménnyel. Érdekesség, hogy Bánhidiék Gerle 13-asát is egy 100 LE teljesítményű, öthengeres Genet-Major léghűtéses csillagmotor hajtotta.

A Magnus Fusion szárnyainak fesztávolsága 8,33 méter, a szárnyfelület nagysága 10,59 négyzetméter, a gép hossza 6,62 méter, magassága pedig 2,4 méter. A Magnus Fusion a Gerlétől eltérően zárt kabinos, egymás melletti üléses kép, „nagyképernyős” tehát igen modern műszerfallal, amelynek révén összehasonlíthatatlanul könnyebb a navigáció is.

Ez a kabin és műszerfal XXI. századi, de ekkora repülés akkor is teljesítmény

A Magnus Fusion/NatGeo expedíciót számos jelentős cég, köztük a Budapest Airport is támogatja. A támogatók között ott van a Szentkirályi ásványvíz is, ezért lett a HA-XCN lajstromjelű gép a Vízangyal névre keresztelve. Az expedíció útjáról a tervek szerint rövidebb videó riportokban számol be a National Geographic Channel ismeretterjesztő tévécsatorna, a nem mindennapi útról pedig később hosszabb dokumentumfilm is készül. Az expedíció tervek szerint március végén érkezik vissza Magyarországra.

Felszállás a nagy utazásra

Az indulás előtt Hankusz Kálmán, az expedíció fotósa elmondta: „A tervek szerint tizenöt országot érint a túra, de ez még a biztonsági helyzet függvényében változhat. Emiatt a Közel-Keletről Ciprus érintésével repülünk át Törökországba. Óriási büszkeség a számunkra, hogy az expedíció során magyar építésű géppel repüljük körbe a Földközi-tengert.”

A nagy előd, a Gerle 13

A Gerle a maga korának kimagaslóan jól sikerült repülőgépe volt, olyan típus, amely kiképzésre, túrarepülésre és műrepülésre egyránt kiválóan megfelelt. A nyolcvanas években megkezdték a gép replikájának megépítését, de az az eredetihez képest túl nehézre sikerült: a Goldtimer Alapítvány Budaörsön megkezdte az eredeti tervrajzok és koncepciók szerint a gép felújítását.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek