Ismét veszélyben az Ikarus?

iho/közút   ·   2011.09.02. 07:45
ikarus_fooldal

Másfél évvel ezelőtt egy legenda újjászületésétől volt hangos a hazai sajtó. A híradások persze némileg túlzónak látszottak, hiszen első körben mindössze annyi történt, hogy a korábban ARC néven gyártott buszokat immár Ikarus márkajelzéssel látták el – de sokan egy kedvező folyamat előszeleként tekintettek erre a szimbolikus eseményre.

Fejlesztésben nem volt hiány. A Máltai Szeretetszolgálat röntgenbusza<br>(fotó: Ács Attila)

A körülményekhez képest a megrendelések is jól alakultak; a Máltai Szeretetszolgálat, valamint az Agria, a Borsod és a Hajdú Volán is az Ikarus mellett döntött, továbbá a Szegedi Közlekedési Társaság trolibusztenderén is eredményesen szerepelt e cég. A budapesti, a pécsi és a miskolci teszt során is komolyan helytálltak az új Ikarusok, így jó esély volt rá, hogy ezekben a városokban is megjelenjen a régi-új márka, de ezen kívül több volántársaság is érdeklődést mutatott a buszok iránt.

A bemutatkozás napja. Ekkor még évente több száz buszt vizionált a gyártó<br>(fotó: Zajácz János)

A cégvezetők tehát már kapacitásbővítésben gondolkodtak, az események azonban időközben kedvezőtlen fordulatot vettek. Az MVK Zrt. visszavonta a mintegy száz új buszra vonatkozó közbeszerzési felhívását, Pécsen viszont – az anyagiak híján – még a tender kiírásáig sem jutottak el. A szegedi projekt is áll, hiszen a trolibuszbeszerzés kapcsán utólagos vizsgálatot rendeltek el, a budapesti midibuszbeszerzésből pedig végül szintén nem lett semmi. (Mint ismeretes, valószínűleg ugyanaz a Lanta Kft. készítette volna a midibuszok vázát, aki az Ikarus buszokat is gyártja, sőt, az opcióban további hatvan „nagybusz” forgalomba állításáról is szó volt.)

Igéretes jármű a Credo Citadell, de megrendelés erre sincs<br>(fotó: Zajácz János)

De nem jobb a helyzet a Volánok terén sem: több forrásból is úgy értesültünk, hogy a beszerzések jelenleg központilag meg vannak tiltva, így egyelőre sem új, sem használt, sem magyar, sem külföldi buszok nem érkezhetnek a cégekhez. Új tendert buszvásárlásra idén már egyik Volán sem írt ki (vagy amit mégis, azt később visszavonták), így maximum a korábbi tenderek opcióit tudták lehívni (ahol volt ilyen). Ugyanakkor – szintén központi utasításra – a huszonnégy volántársaságból húsz hitelfelvételre írt ki közbeszerzési eljárást, de azt megint nem lehet tudni, hogy ennek mikor lesz látható eredménye (új buszok), már ha lesz egyáltalán. Meg nem erősített információnk szerint ugyanis a MÁV is pályázik erre a pénzekre, amiből motorvonatokat vennének, így elképzelhető, hogy az egész buszbeszerzési procedúra le lesz állítva, és egyetlen fillért se kapnak a volánok az buszállományuk frissítésére.

Sikertermék lehetne a Credo EN 9,5. Hiába szeretik a volánok, nem vásárolhatnak a kisbuszból<br>(fotó: Zajácz János)

A helyzet tehát súlyos, és nemcsak az Ikarust, hanem majdnem az összes hazai gyártót és üzemeltetőt érinti. Így hazánk legnagyobb autóbuszgyárát, a győri székhelyű Kravtexet is. A beszállítók közül az egyik legnagyobb vesztes a Rába lehet. Részben a hazai buszgyártók igényei alapján kifejlesztettek egy új futómű – és egy új üléscsaládot is. A prototípusdarabok hamarosan beépíthetők lesznek, ha lesz mibe.

A Lantánál már tavasszal megkezdődtek a leépítések, mostanra csak egy maréknyi csapat maradt. Ők jelenleg járműfelújítással foglalatoskodnak, illetve ők végzik a cég Ikarus 55-ösének felújítását is. A legoptimistább forgatókönyv szerint is még legalább fél év, mire ismét elkezdődhet a buszok gyártása, a kérdés, hogy sikerül-e átvészelni ezt az időszakot.

Kapcsolódó hírek